Sjukhuset kritiseras av IVO

En patient med en allvarlig axelfraktur fick vänta i två veckor på operation. Nu slår Inspektionen för vård och omsorg (IVO) fast att Västerviks sjukhus har brustit i sitt ansvar.

IVO anser att Västerviks sjukhus har brustit i sitt ansvar. Foto: Ellinor Harrysson

IVO anser att Västerviks sjukhus har brustit i sitt ansvar. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-06-03 12:53

Patienten remitterades till Västerviks sjukhus efter att hen ådragit sig en allvarlig fraktur i hemmet. Operationen av frakturen skedde 14 dagar senare och anmälaren anser att operationen borde ägt rum akut.

IVO bedömer att handläggningen borde optimerats på ett bättre sätt, för att minska onödigt lidande.

Patienten har en funktionsnedsättning som borde ha påskyndat handläggningen, skriver IVO.

Även om ortopedkliniken försökte påskynda behandlingen av patienten genom att vända sig till andra vårdgivare, menar IVO att ortopedkliniken inte uttömt möjligheterna till en snabbare handläggning.

De synpunkter som vårdgivaren lämnat ändrar inte IVO:s ställningstagande.

Mot bakgrund av patientens speciella behov hade det varit av värde att söka möjlighet till vård hos fler vårdgivare, alternativt vårdutförare i det egna landstinget.

IVO avslutar ärendet med beslutet att patienten inte har fått god vård, då behandlingen fördröjdes. Myndigheten prövar inte frågor om ekonomisk ersättning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om