Kim Wiström, på Anticimex i Västervik, känner igen bilden men upplever samtidigt att ökningen håller på att plana ut.
När det gäller vägglöss och kackerlackor är vårt frekventa resande – både privat och i tjänst – en viktig förklaring, menar han.
– Så även migrationen, att människor rör sig mellan olika länder i världen. Man drar helt enkelt med sig skadedjuren.
– Men ökningen av vägglöss har pågått under lång tid. Faktiskt ända sedan 1980-1990-talet då de etablerades igen efter att i stort sett ha varit utrotade.
När Anticimex grundades 1934 var vägglöss ett gigantiskt problem.
– Ungefär hälften av alla lägenheter i Sverige var angripna då, och affärsidén byggde just på att bekämpa vägglöss, berättar Kim Wiström.
Från 30-talet och framåt användes mycket effektiva medel mot skadedjur, medel som i dag är förbjudna på grund av de negativa hälsoeffekterna både på djur, natur och människa.
– Det man använde då tog ju död på i stort sätt allt, säger Kim Wiström.
I dag arbetar man bland annat med värmebehandling och det icke kemikaliska pulvret kisel som tar död på lössen.
Wiström förklarar också att man från saneringsföretagens sida arbetar mycket mer förebyggande numera, med att sprida kunskap och erbjuda regelbunda inspektioner (på hotell och liknande inrättningar).
Fredrik Andersson är förvaltare på Bostadsbolaget i Västervik. Även han bekräftar att saneringsuppdragen ökat den senaste tioårsperioden.
– Som mest har vi haft tio saneringar på ett år i våra hyreshus.
– Men vi är ändå ganska förskonade. Det är i alla fall min bild. De som har många studentboenden är extra hårt drabbade. Studenter flyttar ju ofta, lånar och byter grejer och möbler och så följer lössen med.
Den ökade begagnathandeln med möbler och kläder har också blivit en spridningskälla, menar han.
Vem är det då som får stå för kostanden om en lägenhet måste saneras?– Det är egentligen den som är orsak till skadan. Men det där är en svår gränsdragning, svårt att bevisa. Som regel blir det därför hyresvärden som tar kostnaden.
– Men om en sanering av en lägenhet har genomförts med 100 procents tillfredsställande resultat och vägglössen kommer tillbaka, ja då är det ju hyresgästen som inte skött sin del. Och då kan de bli en process som till slut landar i att hyresgästen själv får bekosta en ny sanering, säger Fredrik Andersson.