Skärgårdstrafiken blir dyrare: "Kommer jobba för att det blir rättvist"

Det nya avtalet för skärgårdstrafiken blir 500 000 kronor dyrare för Västerviks kommun.

Från och med halvårsskiftet tar landstinget över skärgårdstrafiken i kommunen. Foto: Ellinor Harrysson

Från och med halvårsskiftet tar landstinget över skärgårdstrafiken i kommunen. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-05-27 12:30

I juni 2016 godkändes ett nytt avtal mellan Västerviks kommun och landstinget gällande skärgårdstrafiken. Avtalet baserades på den nya kollektivtrafiklagstiftningen samt det reviderade regionala trafikförsörjningsprogrammet. Det är landstinget som är ansvarig huvudman för skärgårdstrafiken, de har dock inte velat anta det framtagna förslaget. Istället har landstinget, genom Kalmar Länstrafik, tagit initiativ till upphandling av en ny skärgårdstrafik i Västerviks och Oskarshamns kommuner, som kommer att starta i juli 2017 och vara fossilbränslefri.

Avtalet ser i princip likadant ut som det som kommunstyrelsen behandlade 2016 men skiljer sig när det gäller kostnaden vilken nu är cirka 500 000 kronor högre än tidigare.

– Det beror dels på den nya upphandlingen och dels på kravet om fossilfritt bränsle, säger Anders Björlin, kommundirektör.

Avtalstiden är från första juli 2017 till 30 juni 2021 med tolv månaders uppsägningstid.

Förslaget är att täcka kostnaden med budgeten för oförutsedda kostnader 2017 och att kostnadsökningen arbetas in i budgeten från och med 2018.

Blir trafiken som befintlig?

– Mer eller mindre. Den kommer att fortsätta med mindre båtar precis som den här idag. Det finns exempel på där det blir minskad turtäthet, och andra ställen där det blir ökad turtäthet, säger Mats Hugosson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Skatteväxling

Skärgårdstrafiken är en del av kollektivtrafiken enligt den skatteväxling som gjordes 2016.

– Vi har inte vunnit gehör hos landstinget när vi säger att vi vill ha betalt för skärgårdstrafiken. De anser att lagen kom till i efterhand, säger Mats Hugosson (C).

Han står fast vid att huvudmannen, i det här fallet, landstinget, ska ta kostnaden för det som huvudmannen har ansvar för.

Det här är en fråga som inte är avklarad för oss. Vi kommer hela tiden jobba för att det blir rättvist. I det här fallet får våra skattebetalare betala dubbelt, dels genom landstingsskatten och genom kommunskatten.

Anders Björlin nämner att kommunen har skatteväxlat andra verksamheter.

– Vi kan inte skicka fakturan till landstinget för att det kommer ny lagstiftning, säger Anders Björlin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om