De tre heltidsmentorerna på Västerviks gymnasium arbetar på gymnasiets introduktionsprogram (IM).
– I vanliga fall är lärarna även mentorer och mentorskapet tar en stor del av lärarnas tid, säger rektor Mirja Westerlund som istället började fundera på andra lösningar.
– Det råder ju dessutom lärarbrist och som arbetsgivare ser jag det här som ett sätt att frigöra tid för lärarna.
Heltidsmentorerna är med eleverna både under lektioner och på raster. De är ansvariga för att ha utvecklingssamtal. De har koll på elevernas närvaro och frånvaro.
Heltidsmentorerna har också Mentorstid med eleverna varje vecka, vilket innebär att eleverna får lära sig mer om livet. Det kan handla om sex och samlevnad , men eleverna får också information från bland annat polis, skattemyndighet och socialförvaltning.
– Vi arbetar främst med att stötta eleverna och se till deras behov, säger Joel Forsberg.
– Vi pushar eleverna till en bra skolgång och jobbar för att få fler elever att komma till skolan och även söka vidare till andra gymnasieprogram, säger Halvor Larsson och berättar att de samarbetar med lärare, kurator och skolsköterska
Heltidsmentorerna har ett arbetsrum vägg i vägg med skolans kafeteria. Här finns sittplatser och hit kan eleverna komma för att prata. Om det är något som är känsligt kan samtalet fortsätta någon annanstans.
– Heltidsmentorerna fungerar som en stärkt elevhälsa utflyttad i verksamheten Det här är ett förebyggande arbete, säger Mirjam Westerlund.