År 1989 upptäcker dykare det 37,5 meter långa fartyget, som legat kölrätt på lerbotten i Lindödjupet. Fram till 2014 var vraket fornminnesskyddat, men när Kulturminneslagen ändrades år 2014, vilket innebär att det endast är lämningar senare än 1850 som ska skyddas, tappade Prosper sitt skydd. Nu i juni 2016 har länsstyrelsen åter gett vraket det skydd tillbaka som det hade tidigare.
– Nu får man inte röra någonting vid vraket. Det är inte tillåtet att ankra, fiska eller dyka vid vraket, säger Jenny Sundström, Antikvarie vid kulturmiljöenheten, länsstyrelsen i Kalmar.
Dramatisk historia
Prosper hade gått från Newcastle den femte november 1865 med destination Utö, där den skulle lasta järnmalm. Men väderförhållandena blev svåra när fartyget passerat Ölands norra udde. Kapten Hagblom, beslutar därför att ta vägen genom Spårösund mot Västervik. Fartyget möter svårigheter när den ska ta sig igenom det smala inloppet och Lotsen väljer att skicka ut en roddbåt för att möta upp i den hårda vinden, men han kommer inte ombord, då Prosper går för fulla segel.
Fartygets akter slås sönder mot Spårös västra sida och Prosper driver för vinden. Lotsen i roddbåten, Jean Nilsson, tar ombord de fem besättningsmännen i roddbåten, men när fartyget sjunker bildas en svallvåg som översköljde den redan överfulla roddbåten. Alla ombord föll i vattnet. När besättningen hade räddats i land upptäcktes att Jean Nilsson saknades. Han hittades drunknad senare, bara på någon meters djup. Han blev olyckans enda dödsoffer.
Fornlämning
Jenny Sundström tycker att det har varit spännande att jobba med fartygets historia.
– Vraket är fornlämningsförklarat och tillsammans med historien bakom förlisningen är det väldigt spännande.
Vraket kommer inte att bärgas utan får stå kvar på botten. Där är det inte ensamt.
– Hela Östersjön är pepprat med gamla vrak ända från medeltiden fram till våra dagar, säger Jenny Sundström.