Visit Sweden har ett statligt uppdrag att marknadsföra Sverige i världen. Man ska få människor bosatta utomlands att upptäcka och resa till Sverige som bidrar till fler jobb inom besöksnäringen. I slutändan ger det mer tillbaka till välfärden i vårt land. Under 2015 var värdet av turismexporten i Sverige 115 miljarder kronor. I onsdags möttes regionförbundet Visit Sweden i Jönköping för att diskutera innehållet i avtalet mellan dem och Småland. En av de som representerade regionförbundet i Kalmar län var Harald Hjalmarsson (M).
- Visit Sweden delar ut statliga pengar till marknadsföring av Sverige utomlands. Man ska marknadsföra Småland som ett hållbart resmål.
I Västervik finns mycket av det som utländska besökare efterfrågar.
- Det handlar om jakt, fiske, cykling, klättring och kanoting som finns etablerat här i kommunen. Den här internationella marknadsföringen kommer Västerviks kommun att ha mycket glädje av, säger Harald Hjalmarsson.
Turistbyrån
På Västerviks turistbyrå är man glad över beslutet som togs i onsdags.
- Vi har precis fått veta det. Vi har påbörjat en ommöblering för att marknadsföra oss mer om hållbara aktiviteter och besöksmål, säger Caroline Björkgren, som jobbar i turistbyrån.