Smålands nya varumärke?

Vid ett antal möten runtomkring i Småland har smålänningar knutna till besöksnäringen fått ge sina synpunkter på hur varumärket Småland ska se ut och marknadsföras i framtiden. Snart presenteras det nya och än så länge hemliga varumärket.

Skärgården i Tjust.

Skärgården i Tjust.

Foto:

Västervik2012-01-02 07:56


Klart är att Småland är ett av Sveriges starkaste varumärken, men vad kännetecknar Småland och hur ska det formuleras kort och kärnfullt till besökare?

Astrid eller skärgård
Är det Astrid Lindgren som är den starkaste symbolen för Småland? Eller kanske Kalmar läns kust med Tjust i spetsen? Eller frikyrkligheten i Jönköping? De skogrika mörka markerna? Kanske Gnosjöandan? Eller måhända Glasriket? Är det Linné eller Kamprad eller Moberg? Varför inte 150 år av ständig emigration?
- Det beror på var du befinner dig och till vilken marknad du riktar dig, förklarar Smålands Turisms Christina Torstensson.

Gordisk knut
Den grupp som sysslat med att mejsla fram ett varumärke för Småland har haft en gordisk knut framför sig att lösa.
Arbetet har pågått under 2011 med ett antal så kallade fokusgruppmöten i olika delar av landskapet ofta på mindre orter, det sista i Mariannelund i slutet av november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om