– Den största risken för oss när det är varmt är solkurvor, säger Daniel Niklasson.
Föreningen har rådgjort både internt, och med Trafikverket och räddningstjänsten i Vimmerby kommun. Till skillnad från KLT kommer man inte att ställa in trafiken. Anledningen är att man bedömer att riskerna inte är lika stora med de lägre hastigheter som turistjärnvägen håller. I vanliga fall kör de gamla rälsbussarna som snabbast 70 kilometer i timmen. Nu sänkts högsta hastighet till 50 kilometer i timmen, med extra varsamhet i kurvor:
– I praktiken betyder det att vi håller 35 – 40 kilometer i timmen i en kurva, säger Daniel Niklasson.
Han säger att man besiktigar banan fortlöpande för att upptäcka förändringar på rälsen. Hittills har man inte haft några problem med solkurvor.
Den andra faktorn är brandrisken. Gnistor från tåg har orsakat bränder i andra delar av landet.
– Det är framförallt godståg som kan vara farliga, säger Niklasson.
Godstågen är tyngre, och har andra bromssystem. Det blir inte samma värmeutveckling. Även här har man vidtagit säkerhetsåtgärder. Bromsblocken undersöks vid varje vändning för att se om det fastnat gräs.
Den sänkta hastigheten har lett fram till något längre restider med fem – tio minuter. I vanliga fall brukar en resa mellan Västervik och Hultsfred ta en timme och 35 minuter.
Hur har säsongen gått så här långt?
– Förvånansvärt bra med tanke på värmen. När det är varmt är det något färre som reser.
De gamla rälsbussarna har inga ventilationsanläggningar. Däremot konstaterar Daniel Niklasson att till skillnad från moderna tåg så kan man dra ner rutan.