Inne i verkstaden står en nymålad rälsbuss. Strax intill ska ytterligare en få ny färg. I snickeriet jobbar Kenneth Markskog med att tillverka nya portar till rälsbussverkstaden. Det är många olika yrkesgrupper som behövs för att hålla smalspåret i fin form. Ett året-runt-arbete där tågintresserade från halva Sverige kommer till Västervik för att hjälpas åt med arbetet.
Daniel Niklasson, trafikansvarig inom Tjustbygdens Järnvägsförening, visar runt i lokalerna vid bangården.
Under sommaren är det extra intensivt. Då är ett 50-tal personer inblandade i verksamheten. Allt från lokförare och biljettförsäljare till bemannad trafikledning och personal som jobbar med servering, underhåll och städning.
Ungefär var femte dag tas rälsbussarna in i verkstaden för översyn. Föreningen äger fem rälsbussar och två släpvagnar. Under lördagar och söndagar körs ångloket, men inte vid allt för torrt väder. Då ersätts ångloket med diesellok på grund av brandfaran.
– Många av de som åker på smalspåret är utländska turister, berättar Daniel Niklasson.
Det är säkert hälften som är tyskar och danskar. Många bor någon annanstans längs med järnvägen, men tar smalspåret för att åka in till Västervik över dagen.
Sommartidtabellen börjar gälla efter midsommar och en bit in i september. Under högsommaren trafikeras smalspåret tre gånger per dag, i vardera riktningen mellan Hultsfred och Västervik.