Den svenska järnvägen har blivit en fars. Tåg ställs in. Ibland för att det är för kallt, ibland för att det fallit löv, ibland för att det är för varmt. Ibland spårar de ur.
Bara på senare tid har två allvarliga urspårningar av godstrafik inträffat i Stockholmsområdet. I Kalmar län ställs Kustpilen in titt som tätt.
- Vi har sett bristerna i underhållet i 20-25 år. Ibland kan Kustpilen bara köra i 20 kilometer i timmen. Nu börjar det påverkar Stockholm också och då blir det ett annat fokus på frågan, säger Tomas Kronståhl.
"För mycket marknad"
S vill nu förstatliga underhållet. Idag ansvarar Trafikverket för järnvägens skick. Skillnaden med sossarnas förslag blir att Trafikverket även ska utföra underhållsarbetet, istället för att handla upp det bland privata företag.
Sossarna vill byta spår för järnvägen
Staten ska ta över utförandet av järnvägens underhåll. Det menar Socialdemokraterna - som dessutom vill lägga tio miljarder extra på underhållet under en tioårsperiod.- Järnvägen är en samhällsnyttig verksamhet, säger riksdagsledamoten Håkan Juholt (S).
Ny infart och mer underhåll. Det vill Socialdemokraterna i Västervik satsa på. Nationellt ska tio miljarder extra läggas på underhållet, som ska utföras av staten.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!