Under drygt ett års tid har landstinget haft stora problem med Kustpilentrafiken och i synnerhet har det varit bekymmer rörande Tjustbanan.
Orsaken har bland annat varit problem med den nya tågverkstaden i Kalmar.
När landstinget fattade beslut om den nya verkstaden 2015 hade man inte förutsett svårigheten med att rekrytera personal.
- Detta har lett till stora utbildningsinsatser som även fortsättningsvis kommer att krävas, säger Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.
Åtgärdsplan
När regulariteten gick ner under våren 2017 krävde Kalmar länstrafik (KLT) en åtgärdsplan från underhållsleverantören Bombardier, som presenterades under maj månad. Och nu går det åt rätt håll, enligt landstinget.
- VI närmar oss nu åtgärdsplanens mål, att all trafik ska rulla med hög kvalité.
Under september månad var regulariteten 93, 6 procent på Tjustbanan och 91, 6 på Stångådalsbanan.
- Det är absolut inget vi är nöjda med, men åtgärdsplanen har gett effekt då snittet för tidigare månader under 2017 låg på 60 procent.
Nästa mål är att uppnå en stabil regularitet på minst 95 procent.
- Under december månad återkommer det sista fordonet från revision. Det innebär äntligen att full tillgänglighet till fordonsflottan uppnås.