– Projektet handlar om att vi ska skapa en säker infrastruktur för utveckling utav drönartekniken. Då pratar vi egentligen inte bara om de flygande bitarna, utan också om vad man kan få ut av obemannade system för att utveckla tekniken.
I förlängningen ska projektet leda till att vissa arbeten kan utföras utan att människor utsätts för risk. Till exempel ska räddningstjänsten kunna undersöka en tankbil som har vält, utan att behöva skicka dit personal.
Men framförallt så handlar det om miljöteknik, det är den stora biten i projektet.
– Det är mycket fokus på jord, skog och fiske. Man ska även kunna få fram system som kan övervaka exempelvis biogasanläggningar för läckor, och man ska kunna ta oljeprovningar till havs, säger Urban Wahlberg.
En annan viktig del är jordbruket, och övergödningen i Östersjön.
– Där håller man på att ta fram ett system så att man kan gå över åkermark, scanna den och då få ut värden var man behöver gödsla och inte, så att man inte behöver göra det i onödan
Urban Wahlberg menar att det egentligen bara är fantasin som begränsar vad man kan använda tekniken till. Men det är viktigt att den används på ett klokt och säkert sätt.
– Utvecklingen ska gå i sådan takt så att det blir en säker och tillförlitlig utveckling av det här som vi kan leva med. Man måste få fram klara regler för hur man får flyga och vilka krav som ska ställas på de som flyger, kanske branschcertifikat och sådana saker. Det är lite vilda västern i Sverige idag, för det finns inga tydliga regler för hur man får flyga med drönare och var.
Varför just i Västerviks kommun?
– I Västerviks kommun så finns i stort sett alla terrängtyper som finns i Sverige förutom fjällterräng. Det finns både småbruten mark, öppen mark, skogsmark, myrmark, bräckt vatten, salt vatten, sötvatten – alla bitarna finns. Det är dessutom en kommun som är intresserad av att gå framåt i teknikspåret, och det är inte minst viktigt att man vill dra till sig högteknologiska företag som det här kan handla om.
Projektet möjliggör även forskning. Både Linköpings universitet och lantbruksuniversitetet har sin del i satsningen.
Luftrummet i Västerviks kommun kallas för okontrollerad luft – det finns inga kontrollzoner eller terminalområden som kan stöka till det, utan det är väldigt lite flygtrafik överhuvudtaget.
– Det är en annan anledning till att vi väljer Västervik. Vi vill inte störa den vanliga luftfarten
Med drönare talas det ofta om den personliga integriteten. Kan den påverkas?
– Allt kan påverkas om man bär sig dumt åt, men det här projektet handlar inte framförallt om att man ska avbilda någonting med ett vanligt foto, den tekniken finns ju redan. Här handlar det om att använda markradar för att kunna se ner i marken och det handlar om IR-avbildningar. Där finns det inte en chans i världen att man ska kunna identifiera någon.
Urban Wahlberg understryker samtidigt att man kommer att jobba fram rutiner för att förhindra att den personliga integriteten kränks.
– Det mesta utav den här utprovningen kommer sannolikt att ske på själva flygfältet, och där har inte allmänheten tillträde. Är det så att man är i ett speciellt område och testar så gör man ett avtal med de som bor där, det handlar alltid om att man måste kommunicera.
När kommer ni igång med projektet?
– Det vet vi inte, men vi har intressenter som vill komma igång redan i februari.