Miljö- och byggnadskontoret har genomfört ett tillsynsprojekt gentemot 27 restauranger i Västerviks kommun.
Fokus har lagts på meny och redlighet. Det vill säga; stämmer uppgifterna i menyn med vad som serveras till kunden. I nio fall har det visat sig att det inte är så. I tre fall stod det parmaskinka i menyn när det i själva verket var lufttorkad skinka från Tyskland.
Bristande kunskap
Två fetaostar i menyn visade dig egentligen vara salladsostar. En krabba var egentligen crabfish. Var tredje restaurang i undersökningen fick anmärkning. De får nu en tillsägelse från miljö- och byggnadskontoret.
- Vi tror att vi kan höja kompetensen hos krögarna på det här sättet, säger Carolina Stalebrant, miljöchef vid Västerviks kommun. I de allra flesta fall där vi gjort anmärkningar hamnar det om småproblematik, ofta på grund av bristande kunskap hos restaurangens personal. Men det här är förstås något som berör medborgarna, ingen vill bli lurad när man går ut och äter på restaurang.
- Dessutom kan bristande märkning bedömas som en hälsorisk då allergiker kan vilseledas.
Stora brister på restaurangerna
Ingredienser i menyn som inte stämmer med det som serveras på tallriken, smutsiga lokaler och kylförvaring i för höga temperaturer. Det är några exempel på brister som har upptäckts vid restauranger i Västerviks kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!