Att bygga upp en egen hamnverksamhet i Västervik finns inte på kartan, anser Akko Karlsson.
– Man måste samarbeta över kommungränser för att bli starkare tillsammans.
Hon vill gå emot Harald Hjalmarssons (M) uttalande i torsdagens tidning, där han säger att det finns en risk att Oskarshamns hamn tar över all Gotlandstrafik när persontrafiken till Visby minskar i Oskarshamn och Gotlandsbåtens första år i Västervik har blivit en stor succé.
– Tvärt om vad Harald säger ser vi en win-win-situation efter sommaren.
Hon berättar att Destination Gotland hade räknat med ett större passagerartapp än vad som blev resultatet.
Däremot ökade godstransporterna med 15 procent, vilket är mer ekonomiskt viktigt för Oskarshamn hamn.
Hamnutveckling
Akko Karlsson säger att det just nu pågår en stor hamnutveckling längs med Östersjöns kuststäder. Inte bara i Sverige.
– Det handlar om kryssningsfartyg, annan form av båtturism som kulturfartyg som skutor som trafikerar Östersjön.
Hon menar att kommunerna måste samarbeta mer i alla former.
– Tittar man i spåkulan är det inte bara hamnverksamhet som kommunerna ska samarbeta. Det gäller även utbildningsfrågor, hemtjänst och övriga kommunal verksamhet.
Hamnsanering
I dagarna startade Sveriges största hamnsanering i Oskarshamns hamn. Mängder med dioxiner och tungmetaller ska tas upp ur slammet i hamnbassängen.
– Det är jättespännande projekt som kan ge spinn off-effekter för Västerviks hamn. Det kan leda till att gods skickas vidare till Västervik, när hamnen inte har så stort utrymme under saneringstiden.
Akko anser att Västervik och Oskarshamn ska visa att de är goda grannar.
– Stridsyxan mellan hamnarna är nedgrävd, säger hon.