Södra infarten har blivit en mer och mer angelägen fråga i kommunen. Det första steget togs redan år 1959, i samband med storbranden i Västervik, då oron var stor för att det inte fanns någon evakueringsväg ut ur staden.
Nu handlar argumenten istället om att korta restiden och minska transporterna av farligt gods genom Västervik. Kostnaden för hela projektet uppräknas till en halv miljard. Enligt Vänsterpartiet är det pengar som skulle kunna användas till betydligt mer nödvändiga åtgärder, till exempel en bro över Gamlebyviken.
– Det byggs mer och mer bostäder på Norrlandet. Med tanke på flaskhalsen vid strömmarna är det en mer angelägen fråga, säger Leif Svensson.
Förstudie
Partiet har lyft frågan tidigare, och nu vill de se en förstudie kring hur man kan bygga en bro över Gamlebyviken. Förslagsvis sker förbindelsen mellan Reginelundsområdet och Lögareberget, där avståndet inte är så långt.
– Tekniken går snabbt framåt. Privatbilismen kommer att minska i framtiden. Det är ett skäl till att södra infarten inte behövs, menar Leif Svensson.
Han lyfter också fram landstingsmajoritetens förslag om att införa seniorkort för pensionärer.
– Det är svårt att motivera pensionärer att ha en bil, som de använder kanske 5-10 gånger i månaden, när de istället kan åka kollektivt för 100 kronor i månaden.
Från januari 2018 kan kommunerna dessutom ansöka om pengar för gratis kollektivtrafik för barn och ungdomar under sommarloven.
Den 24 augusti klockan 16.00 genomfördes en provåkning från Stora Torget till avtagsvägen mot Gunnebo. Enligt Vänsterpartiets beräkning skulle en södra infart ge en tidsvinst på 3-4 minuter.
– Är vi så stressade att vi vill prioritera denna investering för en marginell tidsvinst? Undrar Leif Svensson.
Han ser också att pengarna skulle kunna användas till att bygga bostäder till en lägre hyreskostnad, så att även yngre och äldre har råd att bo. Dessutom råder det brist på personal inom ett antal yrkeskategorier, där kommunen måste vara konkurrenskraftig lönemässigt.
Ett argument för att bygga en södra infart är att farligt gods inte ska transporteras genom staden.
– Frågan är om man bygger infarten av den anledningen, eller om man famlar efter ett argument, säger Leif Svensson.
Tror ni att det kommer byggas en södra infart?
– Jag tror att Tomas Kronståhl vill bygga den södra infarten som ett monument, innan han lämnar kommunpolitiken och blir riksdagsledamot, säger Mariann Gustafsson (V).