Formatet är rappt med många gäster i soffan, "reklampauser" där företagare får snabbpresentera sig på scenen, skrap av trisslotter och utlottning av vinster.
Rekordsommar
Temat för den första morgonsoffan var Besöksnäringen. Det går bra för Västervik som växer sakta men säkert som turistfavorit. Det har varit en rekordsommar för restauranger och boendeanläggningar.
- Vi har haft en fantastisk sommar, jag tror att den marknadsföring som sker nu börjar ge resultat, sa Lars-Göran Carlsson på Stadshotellet som en förklaring. Gladast är jag för att vi fått ett genomslag för våra ALV-paket, det visar att vi har nytta av varandra i Västervik och Vimmerby, sa han.
Hårdsatsande entreprenören Micael Carlsson som nu driver tre campingar i Gamleby och Gryt, varav två femstjärniga, var en annan gäst i soffan. Senast har han investerat tio miljoner kronor i upprustningen i Gryt och nu vill han bygga en poolanläggning och göra campingen i Gamleby 5-stjärnig.
- Till 2020 kommer svensk turism att ha fördubblat sin omsättning och det skapas 100 000 nya jobb. Vinnarna är kommuner som lyckas skapa samverkan och insikter. Destinationer där politiker, tjänstemän och turistföretagare drar åt samma håll. Där måste vi vara, sa han.
Succé för första Morgonsoffan
Den första Morgonsoffan på Västerviks museum med Julia Rosqvist som programvärd blev en liten succé. Morgonsoffan är en morgonfrukost och näringslivsträff i sofformat precis som på tv och lockade nu 130 företagare, politiker och tjänstemän.
Fullsatt. Det var trångt i stora lokalen på Västerviks museum vid frukosten i går. Första temat var besöksnäringen som är så viktig för så många.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!