Den tredje "Smaka på Tjust" verkar ha lockat ännu fler besökare till gårdsbutiker, lantgårdar, hembygdsföreningar och alla andra som var med i år.
- När vi för höra om alla som fått dubbelt så många besökare mot året innan blir vi glada. Det visar att intresset för det lokalproducerade är starkt i våra bygder, menar Elisabet Storck.
Enligt den ungefärliga sammanställningen har de drygt 25 besöksmålen haft 15 000-20 000 besökare under de två dagarna i september, vilket ungefär är en fördubbling mot i fjol.
I tisdags kväll träffades ett 20-tal av utställarna i Stämshults skola, för att sammanfatta och utvärdera.
Hela släkten var med
Det kanske största besöksmålet var Skönaro kött på östgötasidan, som hade omkring 4 000 besökare under helgen.
- Ladugårdsplanen fylldes med bilar på 20 minuter och sedan gick både fält och vår trädgård åt för att parkera alla fordon, berättar Ola Lönnqvist på Skönaro.
Förutom sin egen försäljning av kött, korv och pålägg fanns ett bageri på plats, man sålde ostkaka, fisk, sylt och mycket annat. Till och med en knivslipare fanns med bland utställarna.
- Vi fick be alla våra släktingar och vänner om hjälp, där en lokal restaurang skötte om matserveringen.
I fjol kom det 1 500 besökare - så ordet succé är i det närmaste en underdrift.
Succé för tredje matfestivalen
Tre veckor har gått sedan Smaka på Tjust ägde rum, matfestivalen där det lokalproducerade och närodlade hamnade i fokus på mer än ett sätt.- Vad vi har hört så har nästan alla utställare haft gott om besökare, säger Elisabet Storck i projektledningen.
Det svenskodlade äpplet har blivit symbolen för Smaka på Tjust.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!