Från och med den första september är det inte längre tillåtet med muntliga avtal vid telefonförsäljning.
– Kravet gäller när du blir uppringd av en telefonförsäljare, inte när du ringer till ett företag för att köpa något, säger Anna Öberg, konsumentvägledare vid Västerviks kommun.
Tanken med det nya kravet är att det ska finnas möjlighet för konsumenten att läsa igenom avtalet, som kan skickas med post, sms eller e-post. Avtalet ska vara i läsbar och varaktig form.
Om man köpt en tjänst eller vara och får hem ett skriftligt avtal, menar Anna Öberg, att det är viktigt att inte vara för snabb med att skriva på avtalet.
– Titta noga så att det som står i avtalet stämmer med vad ni kommit överens om. En del säger ja till att enbart få mer information. Det är viktigt att komma i håg att man inte är skyldig att skriva under även om man sagt ja i telefon, säger konsumentvägledaren Anna Öberg.
Hon berättar att det är ganska vanligt att hon hjälper konsumenter med frågor som rör telefonförsäljning.
– Jag brukar hjälpa till med att skriva klagobrev då konsumenten känner sig vilseledd av säljaren.
Hon menar att särskilt äldre personer, som kanske hör dåligt eller har svårt att hänga med under samtalet, tack vare den nya lagen får möjlighet att inte ingå avtal av "misstag". Nu får de plötsligt en möjlighet att bestämma sig hemma i vardagsrummet istället.
– Det är viktigt att förstå att man inte behöver skriva under avtalet om man inte vill. Den nya lagen innebär att muntliga avtal inte gäller längre.