Privatpersoner som erbjuder skjuts och stoppar pengarna direkt i fickan har blivit ett allt vanligare problem, inte minst i de större städerna. Enligt Taxiförbundet är det inte ovanligt att de privata chaufförerna kontaktar sina kunder via sociala medier, till exempel Facebook.
Även i Västervik har taxiföretaget märkt av viss konkurrens, även om den är liten.
– På somrarna brukar det förekomma mer än andra månader, men jag skulle inte säga att det är något märkvärdigt, säger Muhened Al Mahdawi . Vi har inte alls stora problem om man jämför med större städer.
För Västerviks Taxi är det inget nytt. Muhened Al Mahdawi berättar att svarttaxibilarna har varit synliga under många år.
– Det är privata bilar som plockar upp folk i centrum, sedan kör de vidare. Det ser vi till exempel under Visfestivalen och mc-dagarna. Det kan vara taxireggade bilar från andra städer som kommer hit också.
– Jag har hört talas en del om Facebook också den senaste tiden, men jag själv känner inte att jag vill kommentera det.
Hur drabbar det er verksamhet?
– Det drabbar inte oss överhuvudtaget. Självklart kanske vi förlorar lite kunder, men det är ingen stor mängd.
Däremot har det hänt att kunder vilseletts av de olagliga chaufförerna.
– Det kan vara så att förarna ljuger och säger att de kör för Västerviks Taxi, men det stämmer inte. Vi har inget sådant samarbete överhuvudtaget.
– Det har också hänt att kunderna har klagat på att det har varit väldigt dyrt. Det kan ha kostat dubbelt så mycket.
Muhened Al Mahdawi ser ingen risk för konkurrens. Han är snarare orolig för de som åker med – inte minst unga personer som kan utsättas för fara.
– De kanske inte har en aning om vem som sitter bakom ratten. Det kan vara så att man kör med dåliga bilar eller att man kör för fort. Sedan kanske det finns andra personer i bilen. Är man ensam tjej på väg hem så är det jätteriskfyllt.
Han är tveksam till att det skulle röra sig om någon organiserad verksamhet i Västervik.
– Jag tror inte det i och med att det oftast är gamla bilar.
Kan polisen göra något för att stoppa svarttaxin?
– Så länge kunderna inte betalar tror jag inte de kan stoppa det. Åker du utan att betala för resan så är det ju inte svart. Jag tror att man har större problem i andra städer, där handlar det även om droger och spritförsäljning.
Även polisen känner till problemet.
– Främst sker det under sommartid när det är mycket folk i rörelse, säger Ulf Gollungberg.
Men oftast räcker inte bevisningen för en fällande dom.
– Oftast krävs det ju att någon ställer upp som vittne, och det kan vara svårt