Var fjärde butik stänger när Telia gör om sitt butikskoncept. Västervik är en av orterna som berörs.
Bakgrunden är att företaget gör en omorganisering för att komma fram med nya butikskoncept.
- Vi har sett över hela våran etableringsstrategi kan man säga. I bokhandel och elektronikbranschen har man kommit väldigt långt redan. Man laborerar med pop up-stores och kaffehål inne i butiker. Nästa steg som vi ser är att retail (detaljhandel reds anm) och digitalisering växer samman och här vill vi så klart ligga steget föresäger Irene Krohn, presskontakt på Telia, till Expressen.
18 butiker försvinner
Det blir alltså färre butiker i köpcentrum och stadskärnor. Totalt 18 av sammanlagt 80 butiker lägger ner. Västervik är en av dem, liksom Oskarshamn och Linköping city.
- På vissa av orterna finns det flera butiker och på vissa finns det andra återförsäljare som kunderna kan vända sig till. Och sedan är det alltid så att vi finns på nätet och där kan man göra allt som går att göra i butikerna, säger Irene Krohn.
- Vi måste hela tiden jobba med att se över hur vi ska möta våra kunder och det baseras ju på hur våra kunder vill möta oss framöver.
Omorganisationen påverkar omkring 50 heltidsanställningar och 50 visstidsanställningar där personalen kan komma att sägas upp.
- Det som händer är att vi försöker matcha de här mot andra vakanser som finns. Men om det inte går så blir de här medarbetarna bli uppsagda, säger Irene Krohn.
Telia har tidigare gått ut med att de drar ned på 350 tjänster i Sverige. Det kommunicerades i januari i år och är inte kopplat till den här förändringen, skriver Expressen.