2014: Mommehåls flygplats dyker upp som ett extraärende på fullmäktige i april. Ett beslut tas: landningsbanan ska förlängas 400 meter.
2016: Fullmäktige beslutar att kommunstyrelsens förvaltning ska se till att banan förlängs, och lägger till att förlängningen sker för att "möjliggöra för exempelvis ambulansflyg och taxiflyg ska kunna nyttja banan".
2017: En utredning från Scanflip visar att landningsbanor över 1 200 meter måste föregås av en tidskrävande miljötillståndsprocess.
2017: Landningsbanan förlängs med 399 meter till 1199 meter.
2018: SVT:s Uppdrag Granskning tar upp flygplatsprojektet. I reportaget ifrågasätts om flygplatsen kan användas för ambulansflyg trots investeringarna. Man granskar också lobbyarbetet för att få investeringen till stånd. Brev och debattartiklar undertecknade bland annat av sjukhuset och Björn Ulveaus visar sig ha författats inifrån kommunhuset.
2020, november: Schaktningsarbete utförs utan tillstånd i norra delen av flygfältet. Rickard Olson och Joel Karlsson ser sina träd dras upp med rötterna av en grävmaskinist.
2021, februari: Västerviks kommun ansöker först nu om tillstånd att inrätta en flygplats.
2021, juni: Transportstyrelsen godkänner ansökan om flygplatsinrättande. Enligt kommunen är ett villkor från Transportstyrelsen att kommunen behöver full nyttjanderätt över området, för att kunna uppfylla krav på hinderfrihet för flygen.
2021, oktober: Västervik får klartecken från Transportstyrelsen att inrätta restriktionzoner i luften ovanför flygfältet. Det ses som startskottet för ett nationellt drönarcentrum.
2021, hela året: 1,5 miljoner kronor lades på flygplatsrelaterade arbeten, enligt kommunens årsredovisning.
Att det dröjde sju år mellan att beslutet att förlänga landningsbanan togs, tills att kommunen faktiskt ansökte om att inrätta en flygplats och då fick reda på att de behövde förvärva mer mark, förklarar politikerna så här:
– Jag kan inte redogöra för vad som hände för åtta år sedan, men vi var naiva och förhoppningsfulla, säger kommunalråd Dan Nilsson (S).
– Det enkla svaret är att vi inte hade kunskap om vilka krav som Transportstyrelsen skulle ställa. Det hade säkert gått att göra ett bättre förberedelsearbete i det här fallet, säger Harald Hjalmarsson (M).
2022, februari: Kommunstyrelsen informeras om hur arbetet går. Samhällsbyggnadsenheten har hela tiden skött kontakten med markägarna, och rapporterat till kommunstyrelsen.
2022, den 1 mars: Kommunstyrelsen beslutar att godkänna information om att 90 hektar privatägd mark behöver förvärvas, och att lantmäteriet behövde anlitas. Mariann Gustafsson (V) vände sig mot godkännandet, och menade att det saknades finansiering. Miljöpartiet avstod från att rösta.
2022, mars: Godkännandet överklagades av tolv markägare. Förvaltningsrätten ska bedöma om beslutet fattats korrekt.