Timbuktu lockade Vispubliken

Biljettförsäljningen inför årets Visfestival började riktigt bra med en slutsåld premiärdag.
Därefter sjönk besöksantalet rätt så ordentligt.
- Utan Timbuktu skulle siffrorna blivit ännu sämre, säger festivalgeneral Hansi Schwarz.

En stor del av publiken kom tack vare Timbuktu, tror Hansi Schwarz. Foto: Ellinor Harrysson

En stor del av publiken kom tack vare Timbuktu, tror Hansi Schwarz. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2012-07-17 04:06


Jämfört med förra året såldes 79 fler biljetter i år. 1600 biljetter, vilket är lika med slutsålt, såldes inför torsdagen.
Men inför fredagen och lördagen såldes bara 790 respektive 861 stycken, alltså nästan hälften. En mager publik, enligt Hansi Schwarz.
- Jag vet inte vad det beror på. Det var inte vädret iallafall för publiken fick inte en enda regndroppe på sig. Han är dessutom säker på att publiksiffrorna inte hade med årets program att göra.
- Årets program var otroligt bra, det har jag fått en klapp på ryggen för flera gånger.
Hansi Schwarz påstår att festivalen har Timbuktu att tacka för en stor del av årets publiksiffror.
- 50 procent av publiken köpte biljett för Timbuktus skull. Han drog hit en ny publik och ökade försäljningen kraftigt.

Okända väckte uppmärksamhet
Men trots att biljettförsäljningen inte gick så förvånandsvärt bra under fredagen och lördagen blev det en väldigt lyckad festival enligt Hansi Schwarz.
- Det var helt lysande. Helt underbart.
Och inte bara de kända artisterna väckte uppmärksamhet under festivalen. Också ett antal mindre artister, som exempelvis Ola Aurell, gjorde oväntad succé.
- Han var otroligt bra. Väldigt humoristiska texter. Han är given inför nästa års festival, säger Hanzi Schwarz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om