Tipsen: Så kan du undvika köpfällor

Begagnade bilar, mobiltelefoni och hälsokost. Det har Västerviks konsumentvägledare fått flest frågor om hittills under året.

Anna Öberg arbetar 25 procent som konsumentvägledare på Västerviks kommun, resterande 75 procent arbetar hon med budget- och skuldrådgivning.

Anna Öberg arbetar 25 procent som konsumentvägledare på Västerviks kommun, resterande 75 procent arbetar hon med budget- och skuldrådgivning.

Foto: Karin Hertz

Västervik2018-06-02 07:00

I Sverige erbjuder allt färre kommuner konsumentvägledning till sina invånare. Totalt lägger Kalmar läns kommuner 66 timmar per vecka på konsumentvägledning, enligt Konsumentverket.

I Västervik arbetar konsumentvägledaren tio timmar per vecka.

– Jag arbetar som konsumentvägledare tisdagar och torsdagar, men sen försöker jag vara flexibel när det behövs, säger Anna Öberg och berättar att hon både har telefontid och erbjuder förbokade besök.

När Anna Öberg inte har möjlighet att svara hänvisar hon vidare till Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, som erbjuder telefon- och chattrådgivning.

– En del personer nöjer sig med svaret de får från Hallå konsument, andra behöver träffas. Jag kan hjälpa till med att gå igenom avtal och även hjälpa till att skriva klagobrev. Under årens lopp har många äldre personer kommit till mig för att prata om telefonoperatörsavtal.

Många vänder sig också till konsumentvägledningen efter att ha köpt en begagnad bil.

– Det är en fördel att ha ett skriftligt avtal och att kolla varudeklarationen på bilen.

Anna Öberg säger att det är viktigt att undersöka bilen ordentligt för att undvika uppenbara fel och tänka efter ordentligt innan köp.

– Lyft på golvmattor och titta så att det inte finns några rosthål. Lyssna så att bilen låter bra.

Majoriteten av de som kontaktade konsumentvägledningen i Västervik under 2017 gjorde det i frågor som rör hantverkstjänster.

– Fyll gärna i ett avtalsformulär så att du inte missar någon viktig detalj, säger Anna Öberg

Anna Karlsson med Villemo i famnen och Jennifer Ringdahl brukar båda reklamera varor. "En hel del barnvagnar, leksaker och kläder." Ingen av dem har behövt söka hjälp hos konsumentvägledare.
Anna Karlsson med Villemo i famnen och Jennifer Ringdahl brukar båda reklamera varor. "En hel del barnvagnar, leksaker och kläder." Ingen av dem har behövt söka hjälp hos konsumentvägledare.
Konsumentvägledning

Konsumentköplagen: Gäller när du har köpt något av ett företag. Tvingande till konsumentens förmån.

Ångerrätt: Gäller om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare ellerett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler. 14 dagars ångerrätt.

Vanligaste konsumentfrågorna i Västervik 2017: hantverkstjänster, frågor gällande datorer, telefoni och spelkonsoller samt begagnade bilar.

Källa: Konsumentverket, Anna Öberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!