Det är en av kommunens mest omdebatterade satsningar. För tio miljoner kronor förlängdes rullbanan i Mommehål med 400 meter. Kommunpolitikernas motiv var att banan skulle kunna ta emot ambulansflyg.
I våras ifrågasattes hela satsningen av SVT:s Uppdrag Granskning. Även efter investeringen skulle inte landningsbanan svara upp mot de krav som krävdes vid ambulansflyg, hävdades det i programmet.
Kommunen svarade med att man skulle utnyttja ny teknik. Istället för traditionell teknik med radiobojar skulle man använda sig av GPS-inflygning.
Ett första steg för att kunna ta emot ambulansflyg är att flygplatsen får en godkänd inflygningsprocedur. I våras löd kommunens bedömning att ett förslag till procedur skulle vara färdigt i november i år. Därefter skulle Transportstyrelsen granska proceduren. Kommunen hoppades på ett godkännande en bit in på 2019.
Någon ansökan finns inte inlämnad i dag. Arbetet stötte tidigt på patrull.
– En del i arbetet är att göra en inmätning av området, berättar samhällsbyggnadsenhetens chef Daniel Niklasson.
Inmätningen ska göras av ett auktoriserat företag, men innan man kommit så långt i arbetet så kunde kommunens egen mätpersonal konstatera att det fanns träd söder om landningsbanan som var för höga.
– Innan vi kan fortsätta arbetet måste vi få rådighet över träden, säger Daniel Niklasson.
Det betyder att man anlitat en konsult med lantmäterikompetens för att förhandla med markägaren. Två möjliga lösningar finns: Antingen att kommunen köper mark, eller att ett servitut skrivs som gör det möjligt att kapa eller avverka träd som blir för höga.
När kan en godkänd inflygningsprocedur finnas på plats?– Vi hoppas komma överens med markägaren i närtid. Därefter ska inmätning göras och Luftfartsverket ska ta fram förslag till procedur. Därefter ska Transportstyrelsen godkänna proceduren. Både Luftfartsverket och Transportstyrelsen behöver några månader på sig för sitt arbete. Om allt går slag i slag så tror jag att det kan vara klart om i storleksordningen ett år, svarar Daniel Niklasson.
I ett reportage i Smålandsnytt för några dagar senare påtalades ytterligare ett problem. Idag ställer ambulansföretagen krav på flygledning. Flygfältet i Västervik är obemannat.
– Det finns lösningar med trafikledning på distans. Det pågår en stadig utveckling både i Sverige och utomlands. De signaler vi får från personer med insikt i branschen är att det ska gå att lösa, svarar Daniel Niklasson.