Trafikverket fullföljer avtalet – 56 miljoner ska investeras i länsbanorna

Trafikverket kommer att fullfölja avtalet om upprustning av Tjustbanan och Stångådalsbanan. Totalt rör det sig om en investering på 56 miljoner kronor.
– Det vi väntar på nu är ett regeringssammanträde, där man kommer att fastställa direktiven till Trafikverket, säger Harald Hjalmarsson (M).

Trafikverket ska investera 56 miljoner kronor i tågtrafiken. Foto: Ellinor Harrysson

Trafikverket ska investera 56 miljoner kronor i tågtrafiken. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-03-16 10:00

Avtalet mellan Kalmar läns kommuner och Trafikverket innehåller totalt 200 miljoner kronor, varav kommunerna står för hälften av kostnaden.

– Kommunerna har tillsammans satsat 100 miljoner kronor på en helsvetsad räls mellan Bjärka Säby och Ljungsbro. Nu väntar vi på att Trafikverket ska verkställa sin del av avtalet. Det skulle egentligen ha gjorts under förra året, säger Harald Hjalmarsson.

Under ett möte förra veckan kom ett efterlängtat besked: Trafikverket kommer att fullfölja avtalet och därmed investera ytterligare 56 miljoner i länsbanorna.

– Det är väldigt bra att man uppfyller avtalet. Det finns fortfarande saker som måste åtgärdas och som är akut.

Timmestrafik

Om Trafikverket satsar är KLT beredda att öka antalet avgångar så att det blir timmestrafik mellan Västervik och Linköping. Det innebär dubbelt så många avgångar som det är idag.

– Vi skildes i positiv anda, dels för att Trafikverket inser självklarheten i att uppfylla sin del av avtalet och dels för att de ser att det verkligen behövs.

Hur de 56 miljonerna kommer att investeras ska Trafikverket återkomma med.

– Det vi väntar på nu är ett regeringssammanträde, där man kommer att fastställa direktiven till Trafikverket. Då ser vi om medlen finns med eller inte.

Kommunstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl (S) säger att han blev positivt överraskad under mötet.

– En stor styrka är att samtliga kommuner längs med banan var med på mötet, det visar att den här frågan är väldigt angelägen. Plus att KLT (Kalmar Länstrafik) redovisade att man har planer på att köpa in nya tåg för 1, 5 miljard och utöka trafiken till timmestrafik för till exempel Tjustbanan. Nu har Trafikverket en skyldighet att visa vad de tänker.

Med timmestrafik räknar KLT med att antalet resenärer kan fördubblas, från dagens drygt 600 000 personer upp till över en miljon.

– Det är det som gör att vi kan ingå i en större arbetsmarknadsregion, säger Harald Hjalmarsson.

Ett helsvetsat spår på både Tjust- och Stångådalsbanan skulle kosta cirka en miljard. En åtgärd som skulle ha stor betydelse för framtiden, enligt Harald Hjalmarsson.

– Framförallt är det en komfortfråga, men det minskar även slitaget väldigt mycket på fordonen. Det i sig skulle göra att man hade möjligheter i framtiden att få ner restiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om