Tomas Kronståhl (S), kommunstyrelsens ordförande har skickat en inbjudan till Trafikverket för att diskutera viktiga frågor för kommunen angående kommunikationer.
- Vi vill diskutera medfinansiering av en södra infart, upprustning av Tjustbanan, mer viltstängsel utmed E22 och en gång- och cykelväg mellan Västervik och Verkebäck.
Önskelistan är diger, men frågan är hur Trafikverket tänker och om de ser en möjlighet att medfinansiera något av projekten.
Han har skickat en inbjudan till Trafikverket för att diskutera det som Västerviks kommun vill ha hjälp med.
Nästa måndag, den 30 januari, tar frågan om en södra infart upp i kommunstyrelsen.
Då handlar det om vilken typ av sträckning en södra infart ska ta vid sjön Kvännaren, om man ska bygga en bro över eller inte.
Södra infart
Peter Sieurin, är projektledare för renovering av E22 som går utmed Västervik. Han har också tittat på en eventuell södra infart till Västervik, från E22.an.
- Den här frågan har vi diskuterat kontinuerligt med företrädare för Västerviks kommun i flera år. Vi har lämnat ett besked och det står vi fast vid.
Beskedet är att om Västerviks kommun väljer att bygga en södra infart, finansierar Trafikverket en trafikplats, där utfarten kommer ut på E22.
Ni har inga planer på att hjälpa till ekonomisk för en södra infart till Västervik?
- Nej, det är kommunens eget intresse att komma ut på E22, så då får de själva bekosta en södra infart. Vill de få medfinansiering får de söka stöd någon annanstans, kanske från Regionförbundet.
Peter Sieurin berättar att det är en enorm konkurrens om de pengar som Trafikverket förfogar över.
- Vi har fattat beslut om att det som är ett kommunalt intresse ska finansieras av kommunerna själva.
Tomas Kronståhl har inte gett upp hoppet om att Trafikverket ska vara med att medfinansiera en södra infart.
- Att bygga en södra infart samtidigt som man renoverar E22 ger en bättre lönsamhet för Trafikverket, då den kommer att göra stor nytta.
Verkebäcksbron
Trafikverket har tittat närmare på Verkebäcksbron för att se om den måste renoveras inom kort.
- Vi har bedömt att bron är i sådan skick att den inte behöver renoveras just nu. Men det är inte optimalt för en bro på en Europaväg att vara så smal. samtidigt finns ett renoveringsbehov, men inte nu, säger Peter Sieurin.
Han berättar att Trafikverket nu håller på att bygga mitträcken längs med E22 från Kalmar till Gladhammar.
- E22 ska bli mötesfritt på stora delar mellan Västervik och Kalmar.