Tränar problemlösning med datorspel

Det är en koncentrerad stämning hos klass 5A på Fågelbäret. Eleverna jobbar med area, men inte med papper, penna och linjal. Den här gången sker inlärningen med hjälp av ett populärt datorspel.

Simon Sandberg säger att matte inte är något favoritämne, men att det blir roligare när han tränar med hjälp av datorspel.

Simon Sandberg säger att matte inte är något favoritämne, men att det blir roligare när han tränar med hjälp av datorspel.

Foto:

Västervik2016-12-09 18:00

Kuber läggs till kuber och byggnader växer fram på surfplattan. Uppgiften är i korthet att bygga ett hus eller en liten by där bostadsytan sammanlagt ska vara 300 kvadratmeter. Rimlighet, symmetri, skala och sammansatta figurer är begrepp som tränas.

”Hur gör vi med våningar då?”, undrar en elev. ”Och hur ska jag räkna ihop sammansatta figurer?”. Mattelärare Fia Lindell och speciallärare Ulice Nilsson försöker få eleverna att själva tänka efter.

– Vad har ni för plan? Hur skulle ni gjort i verkligheten? Tänk efter, diskutera med varandra och försök hitta lösningar.

Digital teknik - ett måste

Svenska elevers matematikkunskaper har dalat, men i den senaste PISA-undersökningen har de tidigare så dystra siffrorna vänt uppåt. Undersökningen, som presenterades under veckan, gjordes på elever födda 1999.

Förhoppningen är förstås att även eleverna i klass 5A på Fågelbäret ska visa goda resultat både nu och framöver.

Hur gör då lärarna för att eleverna ska bli engagerade problemlösare?

– I läroplanen står bland annat att eleverna ska använda egna idéer och digital teknik för att lösa problem. I den här uppgiften får eleverna först skapa en värld i Minecraft och utifrån den göra en ritning på papper som de sedan ska göra en byggsats av, säger Ulice Nilsson.

– Hur ska den se ut för att någon ska vilja köpa den? Här tränar de även entreprenöriellt lärande, säger Fia Lindell.

”Lättare att lära sig”

Filip Papic säger att han brukar spela datorspel hemma, men kanske inte på det här sättet. Att vara tvungen att tänka area, symmetri och rimlighet.

– Jag ska bygga hus, och hagar som ska vara rimligt stora. Det är nog meningen att jag ska kunna argumentera för hur jag tänkt.

Emilia Ladan och Alicia Öreteg har också erfarenhet av spelet. De säger att det är roligt, och att de tycker att de blir mer engagerade än om de jobbat ”på vanligt sätt” med papper och penna.

– Är det roligt är det också lättare att lära sig.

Simon Sandberg säger att han använder dator även hemma för att träna matte.

– Det är inget favoritämne, men det blir lite roligare.

Äntligen matte

Fia Lindell och Ulice Nilsson jobbar mycket med problemlösning under mattelektionerna. Matteboken används oftast för färdighetsträning.

– Vi startar med ett problem, och ger sedan eleverna ”verktygslektioner” för att de ska klara av att lösa uppgiften.

Datorspel är ett sätt att engagera eleverna, att lära sig programmera robotar ett annat.

– Sådana här uppgifter fångar oftast elevernas intresse, och många gånger kan de betydligt mer än oss vuxna. De får känna sig duktiga.

– Men även här krävs att eleverna är uthålliga.

Ulice Nilsson säger att hon möts av ”Matte! Ja, äntligen!” när hon öppnar dörren till mattelektionen där digital teknik används.

– Och det är ju en härlig reaktion att få!

Filip Papic spelar dator spel hemma, under mattelektionen tränar han area, symmetri och rimlighet. Och att argumentera för hur han tänker.
Filip Papic spelar dator spel hemma, under mattelektionen tränar han area, symmetri och rimlighet. Och att argumentera för hur han tänker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om