Transportstyrelsen: Västervik agerade i fel ordning

Västerviks kommun ansökte om tillstånd för en flygplats flera år efter att landningsbanan förlängts. Risken? Att den förlängda banan inte gått att använda.

Västerviks kommun riskerade att vaska tiomiljonerssatsningen på flygplatsen. Alltså att ha byggt ut i onödan. "Det är precis som när man ansöker om bygglov", berättar Transportstyrelsens flygplatsinspektör.

Västerviks kommun riskerade att vaska tiomiljonerssatsningen på flygplatsen. Alltså att ha byggt ut i onödan. "Det är precis som när man ansöker om bygglov", berättar Transportstyrelsens flygplatsinspektör.

Foto: Erik Simander/TT

Västervik2022-04-01 14:00

Ansökan gjordes sju år efter beslutet om att förlänga banan, och fyra år efter att förlängningen gjorts.

– Det är bakvänt, bekräftar Transportstyrelsens flygplatsinspektör Robert Jangfall.

Drygt tio miljoner i skattepengar gick åt till förlängningen, men ansökan borde då redan varit klar.

– Det är en chansning, precis som att bygga utan bygglov – men här handlar det om flygsäkerhet. Om ansökan inte godkänts av Transportstyrelsen så hade förlängningen inte kunnat användas, säger Jangfall. 

Västerviks ansökan godkändes i juni 2021, med villkoret att skapa hinderfrihet över området. Därför krävs nu tillgång till 90 hektar privat mark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!