Behovet av ambulanshelikopter har diskuterats i många år. Å ena sidan kan snabba sjukhustransporter i kritiska lägen vara livsavgörande, å andra sidan kostar det att driva en helikopter. I dag har vissa län i landet helikopterresurser – andra har det inte.
Inte minst Kristdemokraterna i Kalmar län har under flera år varit kritiska och menat att det finns en ojämlikhet i vården. I dag händer det att Kalmar län begär ambulanshelikopter via SOS Alarm. Då får man kontrollera med andra län, bland andra Uppsala, om det finns helikopter tillgänglig.
I våras väcktes frågan om sydösta sjukvårdsregionen med länen Kalmar, Jönköping och Östergötland skulle kunna starta en gemensam helikopterverksamhet. I november presenterades en första utredning – och man beslutade gå vidare med en ny djupare utredning som ska vara klar i september i år.
Den första utredningen slår fast att man skulle ha nytta av en ambulanshelikopter. Avstånden är långa i regionen, och ibland är vägstandarden inte bra. Med en helikopter skulle patienter i kritiska lägen snabbare få vård på universitetssjukhuset i Linköping.
Vad utredningen inte tar ställning till är om ambulanssjukvård är ett kostnadseffektivt sätt att bedriva sjukvård.
– Det är väldigt höga kostnader. Vi måste väga det mot de andra behov och prioriteringar som finns i vården, säger Regionstyrelsens ordförande Anders Henriksson (S).
Han vill avvakta den kommande utredningen innan han tar ställning i frågan.
En fråga som man behöver undersöka närmare är till exempel vilka investeringar som krävs. I dag har Västerviks sjukhus, liksom de flesta sjukhus i regionen, ingen landningsplats för helikopter.
– Här i stan har vi löst det några gånger så att helikopter landat i Mommehål eller vid gymnasiet, och så har vi haft en ambulanstransport från sjukhuset. Ska man få full nytta av en ambulanshelikopter så vill man slippa att lasta i och ur en ambulans, säger Karl Landergren, ordförande i Regionsjukvårdledningen.
En fråga som man behöver ta ställning till är var helikopter ska placeras. Bland annat nämns Linköping och Västervik, men två mittpunkter pekas ut om man vill minimera transporttiderna: Kisa eller Eksjö.
En transport från Västervik till Universitetssjukhuset i Linköping skulle ta mellan 45 och 53 minuter, med helikoptern posterad i Kisa eller Eksjö, mot 94 minuter med vägambulans. Störst skulle dock vinsterna vara orter i södra Kalmar län och på Öland. En akuttransport från Böda till Linköping skulle kunna kortas med över två timmar.