Trenden som påverkar stans krogar

Det blir allt vanligare att tycka till om sina restaurangbesök på internet. I vissa delar av landet har det lett till utpressning av krögarna.

Helen Nilsson, som driver flera restauranger på både fastlandet och i skärgården, tycker att det trenden med gästrescensioner är något bra.

Helen Nilsson, som driver flera restauranger på både fastlandet och i skärgården, tycker att det trenden med gästrescensioner är något bra.

Foto: Elin Lönn / Arkiv

Västervik2019-08-01 11:00

P4 Blekinge rapporterade tidigare i veckan om en del restauranger i Blekinge län som blivit utpressade. Det kan vara att vissa gäster kräver billigare eller gratis mat, annars blir det negativa omdömen på internet för restaurangen.

En krögare från kommunen som inte känner igen sig i den utpressningsbilden är Helen Nilsson, ägare av Burger Schack i Västervik och Idö Restaurang.

– Jag brukar läsa lite då och då om vad folk skriver om oss på nätet, säger Helen Nilsson.

Helen Nilsson är positiv till utvecklingen att fler privatpersoner recenserar restaurangbesöken men det finns också en del nackdelar.

– Det är svårt ibland att man inte kan möta den kritiska gästen i en dialog när den lagt en negativ recension på nätet, säger Helen Nilsson.

Några som följer sina gästers omdömen på nätet är Harrys i Västervik, där känner man heller inte igen sig i utpressningssituationen.

– Vi tycker att recensionerna är viktiga och det är en positiv utveckling att vem som helst kan komma till tals om sin besöksupplevelse, säger Janne Åhman som är en av dem som driver Harrys i Västervik.

Han tror inte att det blivit vanligare att folk drar sig för att klaga direkt till restaurangpersonalen, för att i stället skriva negativa omdömen på internet när de kommit hem.

– Så klart finns det väl de som inte vågar klaga till personalen direkt, men innan omdömestjänsterna uppfanns hade de väl inget forum att nå ut på, tilläger Janne Åhman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om