Unga får rejäl surf-rabatt inför valet

Att rösta för första gången är inte alltid så lätt. Därför har Västerviks-Tidningen dragit igång en kampanj där förstagångsväljare, det vill säga ungdomar mellan 18-25 år, får läsa allt på VT.se under tre månader, för endast en krona.

Genom att vara påläst blir det enklare att rösta. Bilden är ett montage.

Genom att vara påläst blir det enklare att rösta. Bilden är ett montage.

Foto: Mostphotos/Östgöta Media/Montage

VÄSTERVIK2018-07-10 18:00

Valet närmar sig med stormsteg. För en förstagångsväljare kan det vara svårt att välja vilka politiker som ska styra kommunen där man bor, bestämma över sjukvården i ens landsting – eller leda hela landet. VT har nu startat en kampanj där unga förstagångsväljare enkelt får möjlighet att följa allt om valet, både på riksnivå och lokal nivå.

Unga mellan 18-25 år får därmed läsa allt på VT.se under tre månader för endast en krona. Prenumerationen som ingår i kampanjen är ett Surf-paket som i normala fall kostar 99 kronor per månad.

– Du får tillgång till hela vårt nyhetsflöde, dygnet runt. Du får lokala valnyheter, läsa vad lokala politiker tycker och följa den politiska debatten. Du får även tillgång till den lokala valkompassen så att du kan sätta dig själv på den politiska kartan, berättar Anna Lindberg, vd för Östgöta Media.

LÄS MER:Här kan du som är mellan 18-25 år ta del av kampanjen

Varför starta den här kampanjen?

–  Vi tycker att det är viktigt att man kan göra ett självständigt val. Vi som mediehus har många oberoende reportrar på fältet som rapporterar kring valet. Som ung är det extra viktigt att kunna ta del av detta. Demokratin blir det vi gör den till. Den är ju beroende av oss medborgare och vårt engagemang, säger Anna Lindberg.

Hur tyckte du själv att det var att gå till vallokalen första gången?

–  När jag gick till vallokalen som ung var jag ganska påverkad av min omgivning, de jag umgicks med och mina föräldrar. Så här i efterhand hade jag nog önskat att jag läst på lite mer. Ju äldre jag blir, desto viktigare tycker jag det är.

Kampanjen gäller till och med den 1 augusti 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om