Landsbygdsutvecklare Lotti Jilsmo har vidareutvecklat sin egen idé om hur människor på landsbygden ska diskutera hur de upplever sitt liv på den bygd de bor på. Tidigare kallade hon den Landsbygd 2.0 i omarbetad form kallar hon den Västervik 2.0.
-Genom att samla högstadieelever i årskurs sju och åtta vid fem tillfällen, där de får möjligheten att diskutera vad orten behöver för att utvecklas och vad jag behöver för att utvecklas samt att beskriva sin egen drömbild, vill vi få svar på hur ungdomar tänker inför framtiden, säger Lotti Jilsmo.
För att eleverna ska komma in på rätt spår innan gruppdiskussionen har man tagit hjälp av en teatergrupp som spelar "IŽm from Lekvattnet MF"
-Teatern handlar om delaktighet och inflytande i det lilla, vad kan man göra lokalt, säger Lotti Jilsmo.
Färgglad duk
Ungdomarna får diskutera sina tankar om nutiden och framtiden och skriva sina svar på en färgglad duk som är fylld med dialogrutor.
-550 elever får i grupp diskutera under ledning av en gruppledare, om sin närmiljö, fritid och sin framtid. Vi kommer att få in 70 olika dukar som vi sedan ska sammanställa, säger hon.
När svaren är sammanställda hoppas man få en bild över hur ungdomarna ser på sig själva och på sin hembygd.
Ungdomar ska tycka till om hemorten
Kommunen anser att de får för lite synpunkter från unga, när de ställer frågor om hur de upplever den bygd man bor i och vilka framtidsförväntningar de har. Därför kommer man att dialogmöten med elever i sjunde och åttonde klass som får ge sin bild av framtiden.
Markus Harrysson, ansvarig för ungdomsrådet i Västerviks kommun, Lotti Jilsmo landstingsutvecklare och Anna Bodjo (MP).
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!