Uppfinningen ska hitta cancer i tid

Maria Hemmingsson är den enda i Sverige som får sälja produkten. Nu startar hon företag för att marknadsföra den.

Det började med att Maria Hemmingsson såg en annons där produkten marknadsfördes. Efter att ha skrivit avtal med det spanska företaget har hon nu ensamrätt till den svenska marknaden.

Det började med att Maria Hemmingsson såg en annons där produkten marknadsfördes. Efter att ha skrivit avtal med det spanska företaget har hon nu ensamrätt till den svenska marknaden.

Foto: Karin Hertz

Västervik2019-04-05 06:00

Maria Hemmingsson har drivit företag tidigare, men det var före barn och familj.

– Jag har saknat egenföretagandet. Som jag minns det var det mycket jobb och väldigt roligt så jag är beredd på mycket jobb, nya utmaningar och upplevelser. Det ser jag fram emot, säger hon.

Nu har Maria Hemmingsson bestämt sig för att satsa på en produkt som hon verkligen tror på och efter samtal med den spanska tillverkaren har hon lyckats få ensamrätt till den svenska marknaden.

Produkten, som är utvecklad av läkare, är en specialtillverkad handske som är tänkt att användas vid egenkontroll av brösten. Maria Hemmingssons företag heter Rosa handsken.

– Handsken ökar känseln i fingertopparna. Tanken är att man ska använda den för att upptäcka förändringar i tid, så att man kan söka hjälp på ett tidigt stadium.

Sjukvården rekommenderar kvinnor över 40 år att regelbundet undersöka sina bröst. Syftet är att upptäcka eventuell bröstcancer i ett tidigt skede.

– De flesta vet att man bör kolla, men det är inte så många som gör det, säger hon och tillägger att tidsspannet mellan mammografiundersökningarna är mellan 18 och 24 månader beroende på var man bor i landet.

Hur ska du som ensamföretagare göra för att nå ut till hela Sverige?

– Jag har säljare på gång som jag kommer ta in efter hand, både i södra och mellersta Sverige. De kommer att hjälpa mig på vägen. Tanken är att vi behöver bli fler framöver.

Maria Hemmingsson berättar att hon även har skickat ut pressmeddelanden och hon planerar att marknadsföra produkten på platser där hennes målgrupp finns.

– Jag kommer att finnas på hälsomässor och tanken är att sälja den till olika butiker, hälsokostaffärer, spa-anläggningar och gym.

Vilka erfarenheter kan du ha nytta av i ditt nya företag?

– Jag tillhör målgruppen som jag vill nå. Jag är snart 50 år. Barnen börjar bli stora. Man börjar mer tänka på sig själv, på sin hälsa. Jag tänker att jag utgår från den jag är. Jag tror att alla har bekanta som har drabbats. Man rör på sig, man äter grönt. Jag tror att jag utgår från mig själv och tar med mig erfarenheter som jag har från tidigare arbeten och så tycker jag ju att det är en så bra produkt. Alla borde ha den.

Finns det några bevis för att handsken verkligen funkar?

– Den har funnits sen 2006 och finns i 20 andra länder. Jag har frågat tillverkaren efter statistik men det är svårt att få fram någon, för om man upptäcker en förändring kontaktar man ju sin läkare men man kanske inte kontaktar tillverkaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om