Det var i förra veckan som regionstyrelsen godkände tilldelningen efter den senaste upphandlingen av servicetrafik i hela länet. Servicetrafiken handlar bland annat om färdtjänst, närtrafik och skolskjuts . Totalt 37 trafikföretag har varit med och lagt bud på 37 "trafikpaket" runt om i länet. Varje paket har motsvarat två till åtta fordon. Bland de företag som fått trafik finns Vikbolandets taxi och Nilsbuss. Däremot fick inte Västerviks Taxi någon tilldelning. Det blir kännbart för företaget. I dag uppgår den här delen av verksamheten till ungefär halva företagets omsättning.
– Vi låg för högt i pris, säger Muhened Al-Mahdawi, chef för Västerviks Taxi.
Han har svårt att bedöma vad det kommer att betyda exakt för företagets verksamhet. Den nya upphandlingen kommer att träda i kraft vid nästa årsskifte.
– Vi har i dag 13 bilar, och det kommer vi att behöva minska.
Däremot säger han att företaget kommer att fortsätta verksamheten. Satsningen mot privatkunder i Västervik kommer att fortsätta, däremot kan det bli minskning av Taxiväxelns öppettider. Det kan innebära att man inte kan nå företaget kvällstid.
– Ett taxiföretag har kostnader som kunderna inte ser. Att hålla igång växel med personal och programvara kostar oss ungefär två miljoner kronor om året. Det är en kostnad som vi måste ta med i anbudet. Ett stort företag med verksamhet på fem-sex orter har fler bilar att slå ut de kostnaderna på.
Samtidigt säger han att för kunden finns det fördelar med ringa till en växel hos ett litet taxiföretag.
– Vi känner många av våra kunder och vet vilka behov de har.
Samtidigt verkar han inte vilja låta bitter över att upphandlingen inte gick företagets väg.
– Det är så det är med upphandlingar. Vi får önska dem som fick trafik lycka till.
Istället vill Muhened Al-Mahdawi koncentrera sig på att hitta nya kunder. Han tror att Västerviks Taxi kan hitta fler uppdrag i näringslivet.
– Det kan handla om godstransporter och affärsresor. Det är ett område vi inte hunnit bearbeta så mycket än.
Regionens upphandling gäller för sex år framåt. Totalt är all den upphandlade trafiken värd 670 miljoner kronor. Jämfört med i dag kommer kostnaderna för trafiken att stiga med 15 procent. Att kostnaden stiger beror enligt en presentation från KLT bland annat på de hårdare miljökrav man ställt på bilarna. Huvudinriktningen är att bilarna ska gå på biogas. I några undantagsfall kommer de att köras med syntetisk diesel. I upphandlingen har man även ställt krav på att företagen ska ha kollektivavtal.