Det var vid 08-tiden den 23 juli som Kustbevakningen fick larm. Ett stort lastfartyg hade gått på grund utanför Stora Askö i norra Västerviks kommun. Därefter följde två intensiva veckor. Den efterföljande helgen trappades läget upp när fartyget började röra på sig och stora mängder olja läckte ut. I slutet av operationen fick enheter från Kustbevakningen delta i den 33 timmar långa bogseringen av det skadade fartyget till Oskarshamn.
Nu är Kustbevakningens utvärdering av insatsen klar. Handläggaren Oscar Feldenstedt skriver i summeringen:
"Operationen visar hur våra medarbetare på ett skickligt och målmedvetet sätt anpassat sig när förutsättningarna har förändrats."
Det betyder inte att det inte finns punkter som behöver förbättras. Något som återkommer på flera håll i utredningen var den tuffa arbetsbelastningen. Anställda gjorde långa pass och kunde inte följa vilotidsreglerna.
Staben i Göteborg hade svårt att få tag på personal eftersom det var semestertider. Det gjorde att en och samma person fick utföra flera olika funktioner.
Både när det gäller staben och arbetet i fält skriver man i utvärderingen:
"Vi har ofta små marginaler när det kommer till uthållighet. Situationen krävde att våra medarbetare lade i en överväxel."
Utredningen varnar för att man på det sättet kan bränna ut resurser.
– Vi klarade av uppgiften, men hade vi varit fler så hade det funnits en annan uthållighet om operationen hade visat sig bli mer omfattande, säger Oscar Feldenstedt.
Han säger att många av de brister som man upptäckt under utvärderingen har Kustbevakningen redan börjat jobba med. Det gäller till exempel bemanningen vid staben.
– Vi kan enligt lag återkalla semestrar vid nödlägen, men det vill man helst inte göra. Vid semesterplaneringen kommer vi att se till att det inte bara finns tillräckligt många i tjänst, utan också att de har rätt kompetenser.
Utredningen nämner även ett antal praktiska problem. Det var svårt att hålla oljelänsorna på plats. De ankare som skulle hålla länsorna på plats hade svårt att få fäste på den bergiga bottnen.
Ett annat problem som togs upp var att flyget missade ett oljestråk. När man passerade samma område med båt kunde man se "knappnålsstora droppar olja". I efterhand tror man att vädret kan ha gjort det svårare att upptäcka oljan.