Utvecklingssamtal som leds av eleverna lyckad satsning

Barn- och utbildningsnämnden ser många fördelar med att elever i kommunen får leda sina egna utvecklingssamtal.
– Det upplevs som väldigt positivt, säger Gunnar Janssoon (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Upplägget där eleverna leder sina egna utvecklingssamtal upplevs som positivt.

Upplägget där eleverna leder sina egna utvecklingssamtal upplevs som positivt.

Foto:

Västervik2017-03-09 15:52

Utvecklingssamtalen är under utveckling. Istället för att läraren leder samtalet är tanken att eleverna ska få ta ett större ansvar.

– Det ska vara eleven som själv håller i samtalet tillsammans med sin mentor plus föräldrar, säger Gunnar Jansson.

Upplägget har bland annat testats på Ellen Keyskolan i Västervik och resultatet har upplevts som positivt.

– Lärarna tycker att det är ett stort lyft, säger Gunnar Jansson.

"Mer och mer vanligt"

Syftet är att eleverna ska bli mer engagerade i sitt eget lärande, samtidigt som de får träna på att lägga upp ett samtal.

– Vid olika tillfällen i livet kommer de att hamna i liknande situationer, då är det bra att de har den kunskapen med sig.

Barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson berättar att även föräldrar varit positiva till upplägget.

– Jag hoppas det för med sig att man pratar ännu mer om lärandet i skolan när man är hemma, säger han.

– Våra elever behöver lära sig mer om sitt eget lärande. Det är en viktig kompetens inför framtiden, säger Gunnar Jansson.

Eleverna får förbereda sina utvecklingssamtal under skoltid och det finns en mall att följa.

– Det blir mer och mer vanligt att man gör på det här sättet, säger Magnus Bengtsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om