Enkäten skickas ut varje år och syftet är att ta reda på hur utbudet i Västerviks stadskärna kan förbättras.
- Dels kan vi se vad vi kan satsa på när vi får tomma lokaler och dels handlar det om att vi vill göra utbudet i Västervik så attraktivt som möjligt, säger Annika Boman.
Redan nu går det att se vissa tendenser bland svaren som kommit in. Det blir en fingervisning på vad kunderna efterfrågar.
- Åhléns och Ikea ligger högt upp på önskelistan. Vi ser också att man ofta åker till större städer för att handla ungdomskläder. Blir vi bättre på just ungdomskläder i Västervik kan vi säkert få fler äldre att handla här också, säger Annika Boman.
Åhléns stängde sin butik i Västervik för några år sedan. Hur troligt är det att de kan öppna här igen?
- Tittar man på Åhléns utveckling i Sverige är det inte så troligt. De har lagt ner flera varuhus de senaste åren. Men det är inte omöjligt att de ändrar strategi.
Kläder efterfrågas
Väljer man att göra inköp i andra städer, så är det i första hand Linköping som Västerviksborna åker till. Även Kalmar, Norrköping och Stockholm förekommer, om än i lägre utsträckning.
E-handeln är förstås också en konkurrent. Då behöver kunden inte åka någonstans, utan kan göra sina inköp via nätet.
- Slår man ihop allt så ser man att det är mycket kläder som efterfrågas. Samtidigt måste man tänka på stadens storlek. Man kan inte ha hur stort utbud som helst.
Helhetsupplevelse
Det är inte bara shoppingen som är viktig. Kunderna söker ofta en helhetsupplevelse, exempelvis shopping kombinerat med besök på ett lekland.
- Man måste se till både butiker, caféer, restauranger och aktiviteter. Till Linköping åker man i första hand för att göra inköp men det kan lika gärna vara så att man besöker ett lekland, och då passar på att handla också.
Enkäten kan endast besvaras digitalt och finns tillgänglig på sociala medier under några veckor.
- Vi har märkt att vi får liknande resultat när enkäten finns på sociala medier, som när vi exempelvis gör intervjuer på stan, säger Annika Boman.
Hur går ni vidare med svaren som kommer in?
- Vi förmedlar dem till fastighetsägare, och om någon hör av sig och vill etablera sig här kan vi berätta hur kunderna ser på utbudet. Vi gör rena faktaundersökningar också, med hjälp av HUI och SCB, men den här enkäten är ett bra komplement. Det är ett sätt för oss att höra kundernas personliga åsikter.