Varan exploderade - anmäler butik

En missnöjd kund i Västervik anmälde Lidl Sverige KB till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden avslår nu konsumentens krav, då man inte kan se att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende.

Västervik2018-05-04 00:00

Kunden, en man i Västervik köpte en överstrykningspenna avsedd för badrum. När locket på pennan togs av exploderade pennan. Innehållet flög ut över hans fru och badkaret.

Mannen återvände till butiken som erbjöd honom 500 kronor i kompensation, men det täcker inte alla kostnader.

Nu har kunden valt att anmäla butiken till ARN, då han anser att pennan inte håller vad som utlovats och att den utgör en säkerhetsrisk.

Den begärda ersättningen avser ett nytt badkar för 5 900 kronor, en tröja för 200 kronor samt ett duschdrapperi för 200 kronor.

Lidl Sverige KB har motsatt sig kravet. De skriver att kunden inte har skickat in önskat underlag och att de därför inte har kunnat utreda rätten till ersättning vidare.

ARN har nu tagit del av det inskickade underlaget. Enligt nämndens bedömning har kunden inte visat att han är berättigad högre ersättning än det belopp som företaget erbjudit honom. Med anledning av det väljer man att avstå kravet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om