Det handlar om könsskillnader i måluppfyllelsen för pojkar i kommunen. I Västervik liksom i övriga landet skiljer sig måluppfyllelsen mellan pojkar och flickor.
Men här i kommunen är resultaten för pojkar i årskurs nio, lägre än i övriga landet.
Sjunker ytterligare
Förra årets betygsstatistik för eleverna i denna årskurs i Västervik, visar att flickorna hade ett genomsnittligt meritvärde på 216,7, medan samma siffra för pojkar var 183,6. Och tittar man på vårterminen 2010 så har resultaten sjunkit igen. Pojkarnas betygsstatistik var i genomsnitt 180,72 i våras, och flickornas steg till 217,78. Flickorna i Västerviks kommun har ungefär samma meritvärde som i övriga landet, framgår i den rapport som eleverna på Västerviks gymnasium tagit fram tillsammans med lärare och utredare.
De har grundligt förklarat hur situationen ser ut i Västervik, attityder i skolan och försökt att ta fram olika lösningar till problemen.
Projektet pågick under hela våren, och finansierades av Skolverket.
Arbetet var en del av undervisningen i samhällskunskap. Syftet var att få eleverna involverade i frågan om könsskillnaderna i skolresultaten, för att höra deras synpunkter.
Varför får Västervikspojkar sämre betyg?
Under våren har ett 40-tal elever från Västerviks gymnasium, arbetat med ett projekt för att ta reda på varför pojkar i Västerviks kommun får sämre betyg i årskurs nio än i övriga landet. Igår var det dags för slutredovisning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!