Häromveckan berättade vi om det stora missnöjet hos politikerna i Västerviks kommun med att Trafikverket överväger att flytta på centralstationen i Linköping, och dessutom flytta Tjust- och Stångådalsbanans slutstation till ett läge i Tannefors några kilometer från centralstationen. Ett dråpslag mot de regionala banorna löd analysen då.
Nu har alltså fyra kommuner längs med de båda banorna samlat sig till en gemensam skrivelse till Trafikverkets ledning. Totalt finns det nio kommuner längs med Tjust och Stångådalsbanorna.
Hur kommer det sig att det inte var fler kommuner?
– Det gick till så att vi och Åtvidaberg började prata om en gemensam skrivelse om Tjustbanan, sedan visade det sig att Vimmerby och Kinda hade samma idé. Då gick vi samman, säger Harald Hjalmarsson (M).
Han tycker att det var en naturlig sammanslutning med fyra kommuner som ser sig som en del av Linköpingsregionen. Kalmar och de andra kommunerna i södra länsdelen finns, om uttrycket ursäktas, med på tåget när regionen uppvaktar Trafikverket.
– Vi arbetar på flera fronter, säger Hjalmarsson.
Framöver väntar ett gemensamt möte med Linköping och Åtvidaberg i frågan. Att få med sig Linköping i lobbyarbetet ser inte realistiskt ut. Staden har sina egna intressen. Däremot säger Hjalmarsson att man är noga med att vara transparenta mot varann.
Att ansluta Tjustbanan till den nya stationen i Steninge den närmaste vägen skulle ta mycket central mark i anspråk i Linköping. Det förklarar varför Linköping ställer sig avvaktande.
Hjalmarsson säger att det finns möjlighet till en annan dragning öster om flygplatsen i Linköping. Då blir det inte samma konkurrens om mark i A-läge. Däremot blir det dyrare för Trafikverket. Det tycker Hjalmarsson borde finnas med i kalkylen om man väljer att flytta stationen.
Det finns en tredje, radikal lösning, för att västervikare och andra Kalmarlänsbor ska kunna kliva på ett tåg till Stockholm. I Trafikverkets förslag skulle regiontågen via Linköping ansluta till stambanan mot Norrköping. Då skulle det bli byte där i stället.
– Det blir en längre sträcka för KLT att köra. Det kräver fler tåg. Man skulle behöva beställa ytterligare två tåg. En kostnad på 250 miljoner kronor. Till det kommer ytterligare driftskostnader på ungefär 40 miljoner kronor. Då drabbas ekonomin för hela Kalmar län, säger Harald Hjalmarsson.