Det menar Smålandshamnars vd Anders Jonsson.
Den nuvarande konflikten – som utlöst strejkaktionerna – gäller Hamnarbetarförbundets krav på ett eget kollektivavtal med arbetsgivarsidan Sveriges Hamnar, i stället för ett så kallat hängavtal under Transportarbetareförbundet.
– Vi påverkas inte direkt eftersom samtliga hamnarbetare i Västervik är knutna till Transportarbetarförbundet och inte till Hamnarbetarförbundet, säger Anders Jonsson.
Någon sympatistrejk tycks inte vara under uppsegling.
– Det här är egentligen en konflikt som sträcker sig ett par år tillbaka i tiden. Och på sätt och vis har vi indirekt redan påverkats av den även i Västervik.
Enligt Anders Jonsson har kartan över godsvägarna ritats om till följd av den segdragna konflikten. Göteborg (där de flesta hamnarbetare organiseras under Hamnarbetarförbundet, reds anm) har tappat containertrafik som spillt över på flera andra hamnar, kanske framför allt på Helsingborg men även på Norrköping och Gävle. Och i viss mån även på Västervik och Oskarshamn:
– För ett och ett halvt år sedan ungefär fick vi till exempel ta emot returplast, något som vi annars inte brukat göra.
Anders Jonsson poängterar att det händer mycket i branschen för närvarande, vilket kanske bidrar till att skapa oro i leden.
– Bland annat bygger Stockholms Hamnar en stor ny hamn i Norvik, Nynäshamn, som ska vara klar nästa år. Och det betyder att kartan kommer att ritas om ytterligare.