Så säger Västervik Resorts marknads- och personalchef, Annika Källmark, när vi möter henne då de sista detaljerna för Krabbes Pub och Resturang sätts på plats. Nyförvärvet av restaurangen gör att området som kallas som Mariannelund mer och mer utvecklas till ett sportområde:
– Tanken är att det här ska locka folk även efter sommarsäsongen. Med möhippor, svensexor och företagskickoffer.
Utöver satsningen på Krabbes har resorten även utökat antalet fasta campingtomter inför sommarsäsongen. Annika räknar med att det nu finns över tusen fasta campingplatser. Andra sommarnyheter är att grusparkeringen intill Arenan fått sig en renovering, med 18 laddstolpar för elfordon med tak för samtliga parkerade fordon. Dessa tak är även utrustade med solceller som beräknas försörja anläggningen med 20–25 procent av elförbrukningen.
Enligt Annika ska resorten som mest kunna ha 5 000 övernattande gäster, samtidigt som man även kan ta emot 5 000 dagsbesökare.
– Det är som en mindre stad, berättar Annika.
Campingen expanderar mer och mer. Kan det vara så att gästerna hellre väljer att spendera sin tid helt på resorten, istället för att upptäcka resten av kommunen?
– Nej. Vi jobbar ständigt med att marknadsföra att övriga Västervik är jättefint, säger Annika.
Ett sätt att bättre marknadsföra Västervik med omnejd fick campingen när man bytte namn från Lysingsbadet till Västervik Resort år 2008. Annika poängterar även att alla stadsbor är välkomna ut på besök.
– Vi har mycket västervikare som övernattar på campingen.
Inför sommarsäsongen har det funnits en del frågetecken att reda ut. På sommaren sysselsätter resorten närmare 120 personer, varav många är säsongsanställda. Något man märkt av när man letat efter restaurangspersonal i år är att många i branschen valt att sadla om och byta yrke, i sviterna av pandemin. För att täcka kompetensbortfallet bland svenskar har resorten fått hyra in arbetskraft från Litauen och Albanien.
– För en vecka sedan var det inte säkert att vi hade kunnat öppna, på grund av personalbristen, säger Annika.
Dock menar Annika att allt med pandemin inte är av ondo. Den digitala omställningen har även haft sin inverkan på Västervik Resort. Därför har man nu utvecklat ett system som gör att i stort sett all form av betalning på resorten går att lösa med QR-koder och mobilbetalningar.