Idag har vinnaren av årets sommarstad 2018 korats. Återigen var det Kalmar som kammade hem vinsten för fjärde året i rad. Västervik hamnade på en tredje plats efter Härnösand. Det är en försämring av föregående års resultat, då Västervik låg på en andra plats.
– Vi får ändå vara stolta över topp tre. Det visar att vi är fortsatt etablerade som en av svenskarnas favoritsommarstäder och ett digitalt kvitto på hur bra vi är på att synas, säger Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik framåt som jobbar med Västerviks varumärke.
En av motiveringarna som skrevs om Västervik var ”Det bästa med min sommarstad är hur den vaknar till liv och att det börjar strömma människor utmed strandpromenaden, restaurangerna utmed viken fylls med glada människor och livemusik spelas från Slottsholmen. Oavsett var jag bor flyttar jag alltid tillbaka.”
– Det var verkligen ett charmigt citat, vi får in liknande själva via våra kanaler. Det är folkets motiveringar som genuint och trovärdigt sprider oss i Sverige och det är bättre än all reklam. Vi är otroligt glada över det., säger Niklas Lind.