Det var i torsdags som kommunen presenterade preliminär statistik som visar på bättre meritvärden, det vill säga betyg, för högstadieungdomarna i kommunen.
Siffrorna har rapporterats in till Statistiska Centralbyrån, SCB, och nu påbörjas ett analysarbete på barn- och utbildningsförvaltningen och ute på skolorna.
– Vi reder ut vilka arbetssätt som har funkat bra, vilka som funkat mindre bra och vad vi behöver utveckla och förändra till nästa läsår, säger Ewa Myhrén.
Under två år har kommunens högstadieelevers meritvärden gått ner och barn- och utbildningsförvaltningen har arbetat med att hitta en väg för att vända trenden.
– Rektorer och medarbetare har haft måluppfyllelsen i fokus och vi ser att det har gett resultat hos våra elever, säger Myhrén.
Hon menar att det är svårt att peka på någon enskild faktor som bidragit till den positiva utvecklingen.
– Vi har samtalat mycket om hur vi, lärare, rektorer och chefer, arbetar och om hur man utifrån ett elevhälsoperspektiv kan anpassa undervisningen så att det funkar för såväl individen som gruppen och klassen.
Den egna, preliminära, statistiken visar att eleverna i årskurs nio har ett genomsnittligt meritvärde på 218, jämfört med föregående års 208 poäng. Andelen elever som blir behöriga till gymnasiet har också ökat, från 72 till 78 procent.