Västerviks första elbilstaxi är här

Den 14 december sätts Västerviks första elbilstaxi i trafik. Målet är att Västerviks taxis bilar ska drivas fossilfritt senast år 2020.

Muhened Al Mahdawi visar den nya eltaxibilen för taxichauffören Johan Gamelius. Eltaxibilen tas i trafik den 14 december.

Muhened Al Mahdawi visar den nya eltaxibilen för taxichauffören Johan Gamelius. Eltaxibilen tas i trafik den 14 december.

Foto: Karin Hertz

Västervik2018-12-07 16:30

Västerviks taxis ägare Muhened Al Mahdawi ska precis hämta företagets första elbil hos bilfirman.

– Vi har krav på oss att vara hundra procent fossilfria till år 2020 och det kommer vi att uppnå, säger Muhened Al Mahdawi.

Att köpa in en elbil är ett första steg på vägen.

– Vi kommer också att köpa in biogasbilar.

Västerviks taxis 13 bilar kör totalt 8 000 mil i månaden. Muhened Al Mahdawi har räknat på kostnaden att köra dieselbil respektive elbil.

– Elbil är billigare. Priset är lägre per mil. Det finns inte längre någon framtid för dieselbilar. Vi måste ställa om vår fordonspark och tänka mer på miljön, säger han.

Enligt Muhened Al Mahdawi är fördelarna många. Reparationskostnader och service för elbilar är lägre än för motordrivna bilar. Numera kan även företag ta del av den miljöbonus som delas ut vid inköp av miljöanpassade fordon.

– Efterfrågan har ökat, speciellt efter att de nya bonusmalus-reglerna trädde i kraft den första juli i år. I dag är en av tio bilar i Sverige elbilar, jämfört med Norge där det är mycket vanligare, men Norge har bättre skatteregler, säger bilförsäljaren Richard Landqvist.

Maximalt går det att få tillbaka 60 000 kronor av inköpspriset.

Enligt Richard Landqvist har många kunder funderingar kring hur långt det går att köra med en elbil utan att behöva ladda batteriet. Numera räcker en laddning 30, 40 mil.

– Jag har räknat ut att vi kan köra en hel lördagsnatt utan att ladda batteriet, säger Muhened Al Mahdawi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!