I lördags var det konferens i Köpenhamn då anställda på Synsambutiker träffades. Över 2 000 personer deltog och alla fem anställda på butiken i Västervik hade rest dit.
– Vi visste inte om att vi skulle få priset. Ingen aning, säger butikschef Stefan Wallman.
Det blev en glad överraskning.
– Vi blev förvånade och jätteglada över att vi blev uppmärksammade. Vi kämpar varje dag för att ge våra kunder bästa service, säger säljare Malin Östebro.
I Sverige finns 195 butiker och i övriga Norden 500 stycken. Från och med nu står, väl synligt i Västerviksbutiken, en pokal med texten "Store of the year Sweden 2018".
– Det är ledningen på Synsam som bestämmer vem som ska få priset. Vi har presterat högt och med ett jämnt resultat, säger Stefan Wallman.
Optiker Eva Franzén säger att de är noga med att jobba efter Synsams koncept.
– Förutom att vi tittar på ögonhälsan handlar det om att ta reda på vad kunden vill ha. Livsstil är en viktig faktor och vi försöker alltid hitta de bästa lösningarna. Kunden är i fokus helt enkelt, säger hon.
Det finns olika glasögon för olika funktioner.
– En idrottare till exempel, har andra behov än en person som arbetar vid en dator, säger optiker Jenny Argus.
Hur arbetar ni för att nå era mål?
– Alla jobbar åt samma håll och vi diskuterar mycket med varandra. Vi försöker alltid bli bättre och är ganska självkritiska, säger Malin Östebro.