– De försökte hitta några bra exempel och då valde de oss. Självklart blev vi jätteglada och vi tror faktiskt att vi är ganska bra, säger Jerker Pettersson, som arbetar med museets digitala plattform.
Samtidigt hoppas han att de, genom Riksantikvarieämbetets satsning, ska få idéer om hur de kan utveckla arbetet ytterligare.
– Det digitala förändras hela tiden. Just nu har vi hemsidan och vi har ett konto på Twitter och ett på Instagram. Men man måste hela tiden hänga med. Utvecklingen kan innebära att vi kanske får komplettera med en ny kanal om några år och kanske i förlängningen ta bort någon annan.
Förutom Twitter och Instagram har museet även ett konto på Facebook, som dock inte används.
– Vi gjorde bedömningen att det blir så mycket dialog där att vi inte mäktar med det, säger Jerker Pettersson.
Filmen från Psykiatriska museet kommer presenteras i början av året och är tänkt att bli en av totalt tre filmer. De kommer att finnas tillgängliga för andra museer, men ska också kunna hittas på riksantikvarieämbetets hemsida.
– De driver det här projektet framför allt för att hjälpa mindre landsortsmuseer som gör en kulturarvsgärning.
I ämbetets uppdrag ingår det sedan förra sommaren att "främja utveckling och samarbete på museiområdet" och det här är en del i det arbetet.
Två andra museer som har valts ut till filmerna är Bungemuseet på Gotland och Modellboden i Brevens Bruk utanför Örebro.