"Vi har skyltat och satt upp lappar"

Första skolveckan på terminen är till ända och trafiken snurrar åter på runt kommunens skolor, med barn som tar sig själva till skolan och föräldrar som lämnar med bil.

Utanför Breviksskolan i Västervik informerar skyltar om att det finns barn i närheten. Bilisterna uppmanas också att sänka hastigheten och på vägen finns även farthinder.

Utanför Breviksskolan i Västervik informerar skyltar om att det finns barn i närheten. Bilisterna uppmanas också att sänka hastigheten och på vägen finns även farthinder.

Foto: Marie Kerrolf

Västervik2018-08-26 07:00

Just lämning och hämtning med bil är det som Sveriges grundskolerektorer ser som det största hotet mot barnens säkerhet. Det visar en skoltrafikundersökning som försäkringsbolaget If har gjort bland drygt 1 000 grundskolerektorer i Sverige. Undersökningen visar också att utvecklingen går åt fel håll, med ökad biltrafik och för höga hastigheter utanför skolorna.

I Västerviks kommun varierar trafiksituationen mellan olika skolor. Dels beroende på läge i förhållande till övrig trafik, men också när man ser till riskmoment i direkt anslutning till skolan.

Under de senaste åren har två helt nya skolor byggts i kommunen – Ljungbergaskolan i Västervik och Östra Ringskolan i Gamleby.

På Ljungbergaskolan tänkte man redan när skolan byggdes till kring hur barnen skulle få en säker skolmiljö. Intill skolan finns ett begränsat antal parkeringsplatser, men också platser avsedda för att stanna till kortare stunder för att släppa av och hämta upp barn. Samtliga sådana platser har direkt förbindelse med skolgård eller trottoar/gångbana. Det innebär att de barn som lämnas eller hämtas där har en bilfri passage från bilen till skolan.

På de skolor som varit med ett tag kan det vara knivigare att anpassa miljön till dagens trafik. På Marieborgsskolan, som ligger centralt i Västervik, är det fullt med bilar på både smågator, vändplaner och cykelvägar när vi passerar en morgon strax innan skolstart.

Rektor Ann-Catrine Leicht bekräftar att parkeringsmöjligheterna ställer till problem och att föräldrar parkerar på otillåtna platser och inte alltid respekterar de trafikregler som finns.

Vad gör ni för att motverka det?

– Vi har informerat, skyltat, satt upp lappar, säger Ann-Catrine Leicht som om hon fick önska något skulle vilja ha fler staket mot skolgården och bättre parkeringsmöjligheter.

På landsbygdsskolorna är ofta trafiken i närområdet kring skolan lugnare än i stan. Men det finns ändå risker, både när barnen ska passera allmänna vägar på väg till skolan samt på själva skolområdet.

Thomas Fransson, intendent för södra landsbygden, berättar att exempelvis Blackstad skola har gjort vad man har kunnat för att öka trafiksäkerheten. Dels har en större parkering byggt bort tidigare problem, dels har stängsel satts upp runt bollytor och en bussramp byggts. Den största risken enligt honom är den tunga trafiken som passerar på vägen utanför skolgården, samt leveranser till och från skolan och passerar över skolgården. Dessutom är det inte alltid som hastighetsbegränsningarna följs.

Om ni skulle förändra något för att få en säkrare miljö, vad skulle det vara?

– Flytta busshållplatsen utanför skolområdet samt ha en annan infart för transporter av gods. Få fartkameror på vägen utanför skolan.

Trafiksäkerhet vid skolor

Ifs skoltrafikundersökning har genomförts tolv år i rad och drygt 1 000 grundskolerektorer har fått svara på frågorna.

Jämfört med förra årets undersökning anser fler rektorer än tidigare, hela 60 procent, att trafiksäkerheten är ett problem på deras respektive skola. 63 procent är oroliga för att det ska inträffa en allvarlig olycka. 45 procent av de svarande rektorerna anser att föräldrar är den största trafikrisken och 23 procent att föräldrarnas attityder till trafikreglerna har försämrats de senaste åren. 36 procent anser att föräldrar håller för höga hastigheter utanför skolorna och 44 procent att föräldrar lämnar sina barn på trafikfarliga platser.

Lösningar för att få en säkrare miljö kan exempelvis vara trafikskyltar med en uppmaning om att sänka farten, en hastighetsdisplay som visar bilarna hur fort de kör, farthinder, "vandrande skolbussar" i form av lärare och/eller föräldrar som går med eleverna, trafiksäkerhetsråd på skolan, regelbundna trafikdagar för eleverna, bilfri zon runt skolan eller ett schema där eleverna börjar olika tider på morgonen, för att sprida ut trafiken runt skolan.

Källa: If

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!