Förra året skötte Västervik Framåt marknadsföringen på egen hand, men i år skissar man på ett större grepp där större delen av marknadsföringen kommer att ske i samarbete med Visby och Vimmerby.
- Vi tror verkligen att det skulle sätta regionen på kartan, säger Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik Framåt.
Två spår
Marknadsföringen är tänkt att genomföras i två olika spår. Ett spår för den nationella marknaden, där man bland annat kommer att satsa på en digital kampanjsajt.
- Vi vill sy ihop storyn om Västervik, Visby och Vimmerby och skapa en helhetsupplevelse, säger Niklas Lind.
Det andra spåret kommer att riktas mot tyskarna. Exakt hur den marknadsförningen kommer att se ut är inte bestämt.
Enligt Niklas Lind var det förvånansvärt många tyskar som reste med Gotlandsfärjan 2017.
- Vi ser en stor potential i att bearbeta den tyska marknaden.
Win-win-situation
Västervik Framåt utför marknadsföringen av Gotlandstrafiken på uppdrag av Västerviks kommun.
- Kommunen ser gärna att vi får ett närmare samarbete med Vimmerby och Visby. Jag tror att vi alla kan dra nytta av varandra. Gotland är ett starkt varumärke, likaså Vimmerby. Tillsammans blir vi väldigt attraktiva i södra Sverige. Det blir en win-win-situation för alla.
Vad är era förhoppningar inför årets Gotlandstrafik?
- Förhoppningen är att den ökar ytterligare och att Destination Gotland kan se Västervik som en permanent linje. Ettårsintervallen som vi egentligen har haft sedan 2014 är väldigt frustrerande, man kan inte planera så mycket. Nu hoppas vi att Destination Gotland vill tänka långsiktigt, säger Niklas Lind.