En VFR- flygplats innebär att det är svårare att landa vid dåligt väder.
- Då får man gå vidare till Linköping och landa där, säger Ralf Lövberg, som är chef för Mommehåls flygplats.
Hur ofta får man ställa in en landning på Mommehåls flygplats för att det är dåligt väder?
- Det är jättesvårt att sia om. Vädret om hösten kan vara besvärligt. Jag upplever att det är värre i inlandet än längs med kusten. Under tiden jag flög på Västervik hände det att jag fick landa i Oskarshamn en gång på grund av dåligt väder.
Ralf Lövberg är kritisk till det brev som Sievert Andersson har skrivit i tisdagens Västerviks-Posten.
- Vi kommer inte att ta emot större jetplan. Det vi säger att vi ska kunna ta emot är tvåmotoriga turboplan. Det kommer inte att gå någon linjetrafik från Mommehål.
Enligt Sievert måste inflygnings-och banljus bytas ut på Mommehåls flygplats till en kostnad av tre till fem miljoner kronor, hur ser du på det?
- Inom kort kommer landningssystemet vara satellitbaserat. Då kan man koppla på en autopilot som landar på en 1 200 meter lång landningsbana.
Han menar att i Danmark fungerar den tekniken på mindre banor som planeras i Mommehål.
Läs mer i onsdagens papperstidning
"Vi tar inte emot jetflyg"
Ralf Lövberg tillbakavisar i stort sett allt som Sievert Andersson har skrivit i sitt brev som publicerades i tisdagens Västerviks Posten.- Sievert talar om en instrumentflygplats, men det kommer inte Mommehåls flygplats att bli. Vi kommer att vara en VFR-flygplats, med mindre kapacitet.
Mommehåls flygplats. Foto: Anders Sjögren
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!